Door op 24 november 2014

Volkshuisvesting: een politieke salon

Volkshuisvesting: een bloeiperiode van 1990-2008 en een diepe crisis van 2008-2015; wel of geen herstel in zicht in de periode 2015-2020? Welke kansen en dreigingen komen op ons af en zullen we moeten inkoppen of tackelen?

Op vrijdagavond 28 november organiseert de Bestuurskring Amsterdamse Regio (BAR) een politieke salon over de volkshuisvesting in Broedplaats De Vlugt (gevestigd naast het Van Eesterenmuseum), Start 20:00, inloop vanaf 19:30.

Broedplaats de Vlucht is een nieuwe locatie voor de BAR en gevestigd op de Burgemeester de Vlugtlaan 125. De ingang van de zaal is de blauwe deur. Bereikbaar met tram 7 en 14 (o.a. metro de Vluchtlaan), bus vanaf Sloterdijk 64, bus vanaf Centraal 21, uitstappen halte Burgemeester Eliasstraat (is niet ver voorbij de Kolenkit, resp. stadsdeelkantoor West).

Na de praktijk van de woningbouw in Amsterdam-Oost , besteedt de BAR nu aandacht aan de toekomst van onze volkshuisvesting.

In het eerste blok van de avond gaan we in op de kansen en dreigingen:

• Hugo Priemus, eminent emeritus hoogleraar Volkshuisvesting Delft, prominent PvdA lid, scherp, geestig, kritisch en wetenschappelijk, die kort en krachtig vooral de toekomst van de huurmarkt naar 2015 toe zal schetsen.
  • Taco van Hoek, oud-onderdirecteur van het Centraal Planbureau, al weer 4 jaar Directeur van het Economisch Instituut Bouwnijverheid, eminent econoom , die een korte beschouwing zal geven over zijn recente boek “De risicomijdende samenleving” en daarmee de economendiscussie over de volkshuisvesting en de relatie met de financiële crisis op scherp heeft gezet.
  • Jacques Monasch, Tweede Kamerlid van de PvdA, scribent van De rode veren van de PvdA, Partijstrateeg, politicus pur sang en die ongetwijfeld het nodige zal vertellen over de bevindingen van de parlementaire enquête en zijn visie over de opgave naar 2025 zal geven.

In het tweede blok zal de Amsterdamse metropool opgave naar 2025 aan de orde komen:

• Marjolein Moorman, fractievoorzitter Amsterdam zal toelichten hoe zij het nieuwe college stimuleert om onze belangrijke sociaal democratische volkshuisvestingstraditie verder te versterken en uit te bouwen of dat zij dit door landelijk PvdA en VVD beleid onmogelijk wordt gemaakt.
  • Lex Scholten, wethouder Diemen, schetst de ontwikkeling vanuit Diemen en Almere.
  • Bouwe Olij, ervaren ex raadslid en bestuurder, schetst vanuit de werkgroep volkshuisvesting hoe zij de planvorming en uitvoering van de woningbouw in Amsterdam zien.
  • Winnie Terra, interim voorzitter Huurdersbond, vertelt over de gevolgen van het (landelijke) huurbeleid en de verhuurdersheffing.

Als voorzitters/vragenstellers zullen Jeroen Olthoff, wethouder volkshuisvesting Zaanstad, en Duco Stadig, oud-wethouder Amsterdam, optreden.

Een uitgebreid programma en inhoudelijke bijdragen leest u hier.

U hoeft zich niet aan te melden maar als u het wel doet kunt u meedoe aan de enquête vooraf en bent u zeker van een plaats. Aanmelden bij Ditte Hofmeester: [email protected]. Door u aan te melden bent u bovendien voortaan altijd verzekerd van een tijdige aankondiging van de bijeenkomsten van de BAR.