Door op 13 juni 2016

Vier manieren waarop gemeente Amsterdam zzp-ers zou moeten beschermen

De PvdA Amsterdam maakt zich al langere tijd zorgen over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. We zien dat het aantal vaste banen in hoog tempo afneemt terwijl het aantal ZZPers, nu bijna 1 miljoen, toeneemt. In 2013 waren er al 50.000 ZZP-ers (13% van de beroepsbevolking) en dat aantal is alleen maar toegenomen de afgelopen jaren!

Screen Shot 2016-06-13 at 16.43.18

Bron: De staat van de stad VII

Het ZZP-schap is prima als je er zelf voor kiest. Echter, we zien dat heel veel mensen ZZP-en niet omdat het kan, maar omdat het moet. Wat an sich geen probleem is. Alleen heeft het ZZP-schap ook z’n schaduwkanten.

ZZP-ers zijn kwetsbaar op de arbeidsmarkt als je kijkt naar hun inkomenszekerheid bij ziekte of langdurige arbeidsongeschiktheid, pensioenopbouw en investeren in de eigen ontwikkeling. Zo zien we dat ZZP-ers soms zo weinig verdienen dat er geen geld overblijft voor dure arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioen. Daar willen we wat aan doen.

Want de Amsterdamse arbeidsmarkt is er bij gebaat dat ZZP-ers zich blijvend ontwikkelen voor de lange termijn, waarmee de aantrekkelijkheid van de regio vanwege de aanwezigheid van goed opgeleid talent op peil blijft. Daarom heb ik pas bij de aanbestedingen voor NT2 docenten gezorgd dat er bij aanbestedingen vanuit de gemeente een bodemtarief is. Daarnaast hebben we vanuit de PvdA aan het Amsterdamse college gevraagd met een plan te komen om ZZP-ers beter te beschermen. Dat plan zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit de volgende punten:

• Hulp bij het opzetten van zogenaamde broodfondsen inkomensvoorzieningen bij ziekte
  • ZZP-ers helpen om zich beter te organiseren of te verenigen binnen de Amsterdamse Arbeidsmarktregio. Denk aan het vormen van een cooperatie, waarmee ZZP-ers samen kunnen tenderen bij aanbestedingen.

• Onderzoeken of de gemeente voldoende mogelijkheden biedt aan collectieven van ZZP-ers om deel te nemen aan door de gemeente gegunde opdrachten

• Het doorlichten van aanbestedingsbeleid op voldoende inschrijvingsmogelijkheden voor samenwerkingsverbanden van ZZP-ers

Nieuwsgierig? Hier kun je de complete motie lezen die ik heb ingediend: Motie ZZP plan.

Waar ben je naar op zoek?