18 mei 2005

VAN: Stadsregiobestuur BETREFT: Kandidaatstelling
AAN: Leden PvdA Amsterdam

1. Visie op kandidaatstelling 2006-2010

Een van de belangrijkste taken van een politieke partij is het selecteren van geschikte volksvertegenwoordigers en (indien er collegeverantwoordelijkheid wordt bedragen) het selecteren van geschikte bestuurders. Deze partijgenoten vormen het gezicht van de PvdA voor de komende vier jaar. Zij dienen het gedachtegoed en de kernwaarden van de PvdA te onderschrijven en uit te dragen, ieder raadslid en elke bestuurder vanuit zijn eigen specifieke rol en verantwoordelijkheid.

Het verkiezingsprogramma (en in geval van collegeverantwoordelijkheid) het collegeakkoord is de basis van hun handelen. Het verkiezingsprogramma bevat de visie op de stad Amsterdam voor de komende jaren. Het moge duidelijk zijn dat Amsterdam heftig in beweging is. Een beweging die de PvdA richting wil geven. Om richting te kunnen geven, is het noodzakelijk om de huidige problemen van oplossingen te voorzien. Het verkiezingsprogramma bevat concrete doelstellingen die de PvdA Amsterdam de komende jaren wil realiseren.

Om deze doelstelling te bereiken is een team nodig dat in staat is om de doelstellingen te verwezenlijken. Een team dat beschikt over de juiste mix van kennis, ervaring en competenties.
Het selecteren van de juiste mensen is een complex proces dat zorgvuldig moet worden uitgevoerd. Dit is ook precies reden dat het Stadsregiobestuur een adviescommissie kandidaatstelling heeft ingesteld. Uiteindelijk beslissen de leden, op voordracht van het Stadsregiobestuur, over de kandidatenlijst waarmee de Amsterdamse PvdA de verkiezingen in 2006 in zal gaan.

Deze adviescommissie kandidaatstelling krijgt van het Stadsregiobestuur de opdracht om op basis van het fractieprofiel een ontwerpkandidatenlijst op te stellen. Op basis van het advies van de adviescommissie kandidaatstelling draagt het Stadsregiobestuur een ontwerpkandidatenlijst voor aan de Algemene Ledenvergadering in het najaar van 2005 (art. 5 lid 6 HHR). Hierbij heeft de nieuw gekozen lijsttrekker de bevoegdheid om te adviseren over de ontwerpkandidatenlijst(art. 27 lid 3 HHR). Deze ontwerpkandidatenlijst wordt door de leden definitief vastgesteld op de ALV in het najaar van 2005.

Leeswijzer:
Deze korte notitie is een nadere uitwerking van de notitie “kandidaatstelling 2006-2010” zoals vastgesteld op de ALV van 10 maart. In deze notitie wordt uitwerking gegeven aan de opdrachtformulering en de werkwijze van de adviescommissie kandidaatstelling. Deze notitie wordt op de ALV van 12 mei vastgesteld door de leden. In bijlage I treft u het concept-fractieprofiel aan. In bijlage II treft u de planning aan.

2. Samenstelling adviescommissie kandidaatstelling

Het Stadsregiobestuur heeft enkele uitgangspunten geformuleerd op basis waarvan de adviescommissiekandidaatstelling is samengesteld, deze zijn:
 de adviescommissiekandidaatstelling bestaat maximaal uit 6 personen.
 de voorzitter is een gezaghebbend lid van de PvdA en is woonachtig in Amsterdam. De voorzitter is een bindende factor binnen de adviescommissiekandidaatstelling en beschikt over ruime politieke en/of bestuurlijke ervaring.
 indien blijkt dat leden van de adviescommissiekandidaatstelling schijnbare conflicterende belangen hebben met kandidaat-raadsleden en/of bestuurders, dan dienen deze personen zich in specifieke gevallen van stemming te onthouden.
 leden van de adviescommissiekandidaatstelling kunnen geen leden of recent; afgelopen bestuursperiode vertrokken; leden zijn van de fractie en of college van de Amsterdamse gemeenteraad.
 leden van de adviescommissie kandidaatstelling kunnen zelf geen kandidaat zijn voor de gemeenteraad.
 de leden van de adviescommissiekandidaatstelling vormen een afspiegeling van de Amsterdamse samenleving.

NB: in een bestuursbesluit van het Stadsregiobestuur is vastgelegd dat geen van de zittende bestuursleden kandidaat is voor de gemeenteraad van Amsterdam 2006-2010.

Op de Algemene Ledenvergadering van 12 mei wordt de kandidaatstellingscommissie voorgesteld. Het Stadsregiobestuur heeft besloten om uit haar eigen midden twee bestuursleden te laten plaatsnemen in de adviescommissiekandidaatstelling.

3. Opdrachtformulering

De opdrachtformulering aan de adviescommissie kandidaatstelling is als volgt:

“Stel op basis van het fractieprofiel (bijlage I) en te voeren selectiegesprekken een gemotiveerde rangordering op van leden die tijdig een interne bereidverklaring hebben afgegeven. Deze gemotiveerde rangordening (de ontwerpkandidatenlijst) vormt het advies van de adviescommissiekandidaatstelling aan het Stadsregiobestuur.

NB: het Stadsregiobestuur is voornemens om het advies van de adviescommissie kandidaatstelling marginaal te toetsen. Uiteindelijk draagt het Stadsregiobestuur de ontwerpkandidatenlijst voor aan de leden op de Algemene Ledenvergadering van het najaar 2005. Tijdens deze Algemene ledenvergadering voeren de voorzitter van de adviescommissie-kandidaatstelling en de voorzitter van het Stadsregiobestuur gezamenlijk het woord.

4. Werkwijze adviescommissie

De adviescommissiekandidaatstelling voert de opdrachtformulering (zie paragraaf 3) uit en stelt zelf de organisatie en werkwijze vast maar neemt daarbij de volgende onderdelen in acht:

Planning
De adviescommissiekandidaatstelling is gehouden aan de termijnen zoals vastgesteld in de planning (zie bijlage II).

Rol gekozen lijsttrekker
De gekozen lijsttrekker heeft een adviesrecht bij de opstelling van de ontwerpkandidatenlijst(art. 27 lid 3 HHR). Dit betekent dat het advies van de gekozen lijsttrekker wordt meegewogen bij de totstandkoming van de ontwerpkandidatenlijst.

Wijze van rapportage en verantwoording
De adviescommissiekandidaatstelling brengt advies uit aan het Stadsregiobestuur conform de planning (bijlage I). Het Stadsregiobestuur zal dit advies louter marginaal toetsen. Dit advies omvat de gemotiveerde ontwerpkandidatenlijst met een rangorde. Met gemotiveerd wordt bedoeld dat aangegeven kan worden op basis van welke overwegingen de kandidaat wel of niet op de ontwerpkandidatenlijst is geplaatst.
Ten tweede brengt de adviescommissiekandidaatstelling verslag uit waarin zij de gevolgde werkwijze beschrijft die tot de ontwerpkandidatenlijst heeft geleid. In dit verslag wordt ook de rol beschreven die de gekozen lijsttrekker heeft gespeeld.
Het verslag en de ontwerpkandidatenlijst worden ter verantwoording aan de ledenvergadering voorgelegd. De voorzitter van de adviescommissiekandidaatstelling en de voorzitter van het Stadsregiobestuur voeren dan gezamenlijk het woord.

Wijze van bekendmaking ontwerpkandidatenlijst
Nadat het Stadsregiobestuur de ontwerpkandidatenlijst formeel heeft vastgesteld, worden alle kandidaten door leden van de adviescommissiekandidaatstelling gebeld. De kandidaten worden op de hoogte gesteld ten aanzien van hun positie op de ontwerpkandidatenlijst. Pas nadat alle kandidaten persoonlijk op de hoogte zijn gesteld wordt de ontwerpkandidatenlijst door het Stadsregiobestuur ter publicatie vrijgegeven en verstuurd naar de leden.

Geheimhoudingsplicht
Alle leden van de adviescommissiekandidaatstelling hebben een geheimhoudingsplicht. De geheimhouding geldt gedurende de periode van 6 september 2005 (start adviescommissie kandidaatstelling) tot het moment dat de ontwerpkandidatenlijst ter publicatie wordt vrijgegeven (eind oktober/begin november). De geheimhoudingsplicht betreft zaken die betrekking hebben op de kandidaatstellingsprocedure en personen.

Contacten met de media
Er worden door de adviescommissie kandidaatstelling geen media uitingen gedaan zonder overleg met het Stadsregiobestuur.

Omgang met kandidaten die niet op de ontwerpkandidatenlijst zijn geplaatst
Alle aangemelde kandidaten krijgen bericht indien er sprake is van een voorselectie. Het kan dus zo zijn dat er maar met een beperkte groep kandidaten selectiegesprekken worden gevoerd. Zoals gezegd ontvangen alle aangemelde kandidaten een gemotiveerde brief waarom zij niet op de ontwerpkandidatenlijst zijn geplaatst.

Zittende raadsleden/bestuurders, die wel hebben aangegeven terug te willen keren, maar niet op de ontwerpkandidatenlijst zijn gezet, worden na het vaststellen van de ontwerpkandidatenlijst uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. De ontwerpkandidatenlijst wordt echter op basis van dit gesprek niet veranderd.

Indien kandidaten het niet eens zijn met de gevolgde procedure dienen zij zich te wenden tot het Stadsregiobestuur (zie paragraaf 5 voor contactpersonen). Het Stadsregiobestuur neemt serieuze klachten in behandeling. Uiteindelijk wordt de ontwerpkandidatenlijst door de leden vastgesteld op de Algemene Ledenvergadering in het najaar van 2005. Het is goed om te weten dat ledenvergadering de bevoegdheid heeft om mutaties door te voeren in de ontwerpkandidatenlijst.

Relatie met scouting en scouts
Inmiddels zijn ca 10 scouts actief bezig met het scouten van Stadsdeel- en Gemeenteraadsleden. Het Stadsregiobestuur hecht er waarde aan om te melden dat deze scouts louter een wervende opdracht hebben en geen (voor)selecterende opdracht. Het is dus niet per ce noodzakelijk om “gescout” te worden. Ieder Amsterdams PvdA lid staat het vrij om zich aan te melden als potentieel raadslid. De scoutingactiviteiten stoppen op 5 september 2005. Het verslag van de scouts, evenals een lijst met namen die door de scouts zijn benaderd/gesproken wordt door het Stadsregiobestuur overhandigd aan de adviescommissie kandidaatstelling. De adviescommissie kandidaatstelling kan nadere informatie inwinnen bij scouts over de aangemelde kandidaten. Maar de adviescommissie kandidaatstelling maakt altijd een eigenstandige afweging en beoordeling over de kwaliteiten van de aangemelde kandidaten.

5. Overige informatie

Vanuit het Stadsregiobestuur zijn Cox Habbema en Philip Mol verantwoordelijk voor de Kandidaatstellingprocedures, voor vragen, opmerkingen of suggesties kunt u altijd met hen contact opnemen:

Philip Mol: 06-24668876, of [email protected]
Cox Habbema: 06-53178179

Daarnaast kunt u deze en andere nog te verschijnen notities downloaden op de website van de PvdA Amsterdam: www.pvda-amsterdam.nl

Op de website van de landelijke PvdA kunt u meer achtergrond informatie opvragen rondom kandidaatstellingsprocedures, statuten en huishoudelijke reglementen van de PvdA.
www.pvda.nl

Bijlage I: Concept fractieprofiel
Inleiding
Het fractieprofiel wordt vastgesteld door het afdelingsbestuur na overleg met de huidige fractie. (art. 5 lid 3 HHR). In het gesprekken tussen de huidige fractie en Stadsregiobestuur komen aan de orde welke politieke issues in de fractie van de volgende periode gaan spelen en welke vaardigheden/competenties, op basis van de evaluatiegesprekken in fractie, er nu gemist worden en zeker moeten worden ingevuld.

Daarnaast hecht het Stadsregiobestuur waarde aan de opvattingen van de afdeling omtrent het toekomstige profiel van de fractie. Dat is ook de reden dat het Stadsregiobestuur graag in dialoog treed met de leden over het toekomstige fractieprofiel. Onderstaand concept fractieprofiel is inzet van de discussie op de ALV van 12 mei. Op basis van deze discussie stelt het stadsregiobestuur het definitieve fractieprofiel vast. Het profiel vormt de basis waarop de adviescommissie kandidaatstelling de ontwerpkandidatenlijst gaat opstellen. Het vastgestelde profiel wordt eind mei gepubliceerd in het afdelingsmagazine.
In de regel omvat het fractieprofiel twee elementen:
1) Een advies betreffende de gewenste samenstelling van de fractie;
2) Eisen die gesteld worden aan de kandidaten;
Hieronder treft u beide elementen aan.
a. Een advies betreffende de gewenste samenstelling van de fractie
De samenstelling van de fractie (de kandidaten van de ontwerp-kandidatenlijst) voldoet aan de volgende punten:
• de fractie (de lijst van kandidaten) straalt een herkenbare, open en pro-actieve houding uit en maakt actief deel uit van een grotere sociaal-democratische beweging: de PvdA;
• de fractie beschikt over voldoende (spreiding van de) ervaring, kennis en affiniteit op de diverse onderwerpen die in de samenleving en in de gemeente spelen en gaan spelen en voor de PvdA in de komende vier jaar van belang zijn;
• de fractie is zich bewust van haar kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol en weet deze rollen effectief te vervullen om onsverkiezingsprogramma te verwezenlijken;
• het team organiseert samen met de Stadsregio en indien van toepassing met de diverse stadsdelen activiteiten en legt op ledenbijeenkomsten verantwoording af;
• de fractie streeft er naar zich steeds verder te ontwikkelen; met de leden van de fractie vinden jaarlijks functioneringsgesprekken plaats, die tot doel hebben de samenwerking intern en het ‘beeld’ van de PvdA naar buiten toe verder te optimaliseren;
• opleiding en scholing maken vast onderdeel uit van het verder uitbouwen van de mogelijkheden van de fractieleden om in en buiten de fractie goed te functioneren. Per fractielid wordt een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld waarin scholing en ontwikkelbehoefte worden vastgelegd;
• de fractie is in staat om persoonlijke problemen van Amsterdammers te vertalen naar bestuurlijke issues;
• de fractie vertoont “voorbeeld gedrag” en weet dit via de media ook over te dragen.
• de fractie creëert voor zichzelf een prettige werkomgeving waarin plezier voor zichzelf en anderen centraal staat;
• in conflictsituaties moet de PvdA fractie herkenbaar blijven. Maar kan ook haar verlies durven nemen, ook nog met respect.

het team:
• de fractie kiest uit haar midden de fractievoorzitter;
• de fractievoorzitter bezit naast de in b. genoemde zaken, ook over uitstekende leiderschapskwaliteiten is hij/zij een bruggenbouwer. Ook bezit de fractievoorzitter over ruime ervaringen met de media. Tot slot is de fractievoorzitter een goede debater en weet hij/zij de standpunten van de PvdA kort en krachtig over het voetlicht te brengen.
• de kandidaten en de fractievoorzitter vormen één team;
• er wordt gestreefd naar een verhouding in de fractie tussen mannen en vrouwen van 50/50;
• er wordt gestreefd naar een goede balans tussen “jong talent” en “oude meesters”
• er wordt gestreefd naar een goede balans tussen afspiegeling en minimaal vereiste kwaliteiten van raadsleden;
• de fractie beschikt over leden die voorzitterschappen (bijvoorbeeld van raadscommissies) kunnen vervullen en leden die namens de gemeenteraad in besturen plaatsnemen.
• vanuit de fractie kunnen wethouders-kandidaten worden voorgedragen. Ook in geval van tussentijdse wethouderswisselingen. Ook is het mogelijk wethouders van buiten als kandidaat naar voren te schuiven (Wet Dualisering Gemeenteraden).
b. De eisen waaraan de kandidaten moeten voldoen.
Een kandidaat op de ontwerpkandidatenlijst voldoet als lid van de PvdA-fractie aan de volgende eisen:
• is lid van de PvdA (art. 2 lid 2 HHR);
• onderschrijft het Amsterdamse PvdA verkiezingsprogramma, de democratische besluitvorming en neemt beslissingen/actie vanuit sociaal-democratisch oogpunt;
• heeft interesse in de positie, de kennis en visie van de PvdA als organisatie en het inhoudelijke beleid van de PvdA, is bereid zich daarvoor in te zetten en legt op gezette tijdstippen verantwoordelijkheid af op de ledenvergaderingen;
• onderschrijft de interne bereidverklaring van de PvdA;
• legt publiekelijk en actief verantwoording af over zijn/haar functioneren richting de kiezers en de leden;
• investeert voldoende tijd in het raadslidmaatschap (minimaal 20 uur in de week);
• Bezoekt (tenzij overmacht of ziekte) altijd de raadsvergaderingen en commissievergaderingen;
• geeft openheid van zaken over nevenfuncties.

Beschikt als lid van de PvdA-fractie over de volgende competenties/vaardigheden:
• is een teamspeler en kan een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het werk dragen en daarnaast het dragen van verantwoordelijkheid naar elkaar;
• is aanspreekbaar op eigen functioneren en dat van de fractie, en kan zijn/haar functioneren en dat van de fractie verwoorden;
• heeft gevoel voor politieke verhoudingen en kan de politieke visie van de PvdA vertalen in woord en geschrift en is “kort” en “krachtig” in de communicatie en komt snel ter zake;
• heeft een doelgerichte instelling;
• is geïnteresseerd in en op de hoogte van alle aspecten/gebeurtenissen van de Stad Amsterdam;
• Kan hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden, initiatiefrijk zijn en doorzettingsvermogen hebben;
• Gevoel hebben voor bestuurlijke verhoudingen, visie hebben op regionale ontwikkelingen en in staat zijn goede contacten met de stadsdelen en de regiogemeenten te onderhouden;
• vertaalt landelijk uitgezet overheidsbeleid naar consequenties op gemeentelijk niveau en kan dat “kort”en “krachtig” communiceren;
• kan zich inleven in de verhalen en standpunten van anderen;
• is maatschappelijk betrokken en kan binnen en buiten de fractie een mening vormen over lokale aangelegenheden en kan burgers actief bij het politieke proces betrekken;
• is in staat contacten (netwerken) op te zetten en gaat openbare discussies niet uit de weg;
• heeft kennis van óf affiniteit met één of meer aspecten van het lokale bestuur;
• benut zijn/haar tijd optimaal, is flexibel en kan onder druk werken en weet prioriteiten te stellen;
• kent en gebruikt nieuwe instrumenten voor een dualistisch gemeentebestuur;
• heeft ervaring of kan dit zich snel eigen maken, in de omgang met de media.
• beheerst de Nederlandse taal, zowel in woord als geschrift in ruim voldoende mate;
• is een inspirerende, doortastende, samenwerkingsgerichte persoonlijkheid, heeft een open en zelfkritische houding en staat open voor nieuwe ideeën van anderen en kan motiveren/beargumenteren en enthousiasmeren;
• is kritisch en uit zijn/haar mening op onafhankelijke wijze;
• is sociaalvaardig, stelt zich luistervaardig en tactvol op en kan incasseren(je verlies nemen) en relativeren;
• is initiatiefrijk, is extravert en heeft een creatieve geest en kan helder, overtuigend en bondig communiceren;
• heeft een bindend vermogen en heeft coachende en sturende kwaliteiten;
• is bereid om zijn/haar kennis te verbreden/verdiepen en de delen;
• kan omgaan met een tekstverwerker/PC/internet en beschikt over e-mail.

NB: bovenstaande forse opsomming van competenties en vaardigheden betreft een ideaalbeeld. Het is zaak dat beoogde kandidaten zich bewust zijn van bovenstaande “kwaliteiten”. De mate waarin personen “scoren” op bovenstaande “kwaliteiten” is in hoge mate doorslaggevend voor de positie op de ontwerpkandidatenlijst.

Bijlage II: planning kandidaatstelling & lijsttrekkersreferendum
Wanner? Wat
12 Mei Algemene ledenvergadering
 Bespreken opdracht & werkwijze adviescommissie kandidaatstelling;
 Bespreken fractieprofiel;
 Presentatie adviescommissie kandidaatstelling.
16 mei  Opening aanmelding kandidaatstelling raadsleden en kandidaat lijsttrekkers. Publicatie website van fractieprofiel en lijsttrekkerprofiel en oproep aan kandidaten zich te melden plus uitleg waar en hoe dat moet.
20 mei  Publicatie in magazine van fractieprofiel en lijsttrekkerprofiel en oproep aan kandidaten zich te melden plus uitleg waar en hoe dat moet.
5 september 17.00 uur.  Sluiting aanmelding kandidaatstelling raadsleden en kandidaat lijsttrekkers. Voor 17.00 uur moet de geldige aanmelding schriftelijk of per email binnen zijn.
6 september tot 11 oktober  Selectie gesprekken kandidaatstellingscommissie met aangemelde kandidaten*
 Debatten lijsttrekkerskandidaten.
3 oktober tot en met 11 oktober 18.00 uur  Periode lijsttrekkersreferendum.
14 oktober  Uitslag lijsttrekkersreferendum.
Eind oktober/ begin november  Bekendmaking ontwerpkandidatenlijst.
Eind November/begin december Algemene Ledenvergadering
 Zaterdag middag vaststellen verkiezingsprogramma.
 Zaterdag avond vaststellen ontwerpkandidatenlijst
Maart 2006 Verkiezingen

* het kan zijn dat de kandidaatstellingscommissie kiest voor een werkwijze die inhoud dat de selectiegesprekken plaats zullen vinden binnen ca 10 aaneengesloten dagen. De kandidaten zullen hierover nader worden geïnformeerd.