Vasthouden aan ambities, extra investeren in veiligheid

Door Sofyan Mbarki op 15 mei 2019

(klik op de afbeelding voor meer info)
_____________________________________________________
Woensdag 15 mei heeft het college van Burgemeester & Wethouders haar Voorjaarsnota 2019 gepresenteerd. De PvdA Amsterdam is blij dat het college ondanks de tegenvallers vanuit het rijk, in deze Voorjaarsnota investeert in handhaving en veiligheid en vasthoudt aan de ambitie om de kansengelijkheid in de stad te bevorderen, zoals het is uitgesproken in het coalitie-akkoord dat vorig jaar door GroenLinks, D66, PvdA en SP gepresenteerd is.

“En daar ben ik verheugd over,” zegt onze fractievoorzitter Sofyan Mbarki in een eerste reactie op de Voorjaarsnota. “De ambities uit het coalitie-akkoord zoals kansengelijkheid in het onderwijs, het realiseren van betaalbare woningen en het tegengaan van armoede blijven in deze Voorjaarsnota als een paal boven water staan. Daarnaast ben ik heel blij met de extra investeringen in handhaving, reiniging en veiligheid. Amsterdammers verdienen een stad die op orde is.”

Om deze ambities te realiseren en de hoognodige renovatie aan de kades en bruggen uit te kunnen voeren, zal de gemeente meer inkomsten genereren uit onder meer de verhoging van leges voor evenementen en de verhoging van de toeristenbelasting. “Maar meer middelen vanuit het rijk zijn welkom,” stelt Mbarki. “Amsterdammers mogen niet de dupe worden van het feit dat het kabinet haar geld niet uitgegeven krijgt.”

Op woensdag 29 mei debatteert de Amsterdamse gemeenteraad over de Voorjaarsnota 2019

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki