Door op 12 november 2014

Uitkomsten ledenpanel PvdA Amsterdam over toekomst

In september en oktober 2014 is er op verzoek van het bestuur van de PvdA Amsterdam een ledenpanel gehouden met vragen die relevant zijn voor de bezinning op organisatie en koers. Het overgrote deel van de respondenten steunt het initiatief dat de PvdA Amsterdam zich bezint op haar rol en positie: 54% is het er zeer mee eens en 39% mee eens. Lees verder voor de uitkomsten van dit ledenpanel.

De gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 heeft voor de PvdA Amsterdam een nieuwe fase ingeluid waarin de PvdA niet meer de grootste partij in Amsterdam is. Dit alles maakt het nodig dat de Amsterdamse PvdA zich bezint op haar rol en positie in de komende 4 jaar. De bezinning gaat zowel over de Amsterdamse vereniging en partij (de organisatie) als over de inhoudelijke richting voor de PvdA Amsterdam (de inhoud). Eén van de onderdelen van dat proces is het organiseren van een ledenpanel om de mening van de leden hierover te vernemen.

In dit kader heeft de werkgroep ledenpanel op verzoek van het bestuur van de PvdA Amsterdam een vragenlijst uitgezet met vragen die relevant zijn voor de bezinning op organisatie en koers. Aan het ledenpanel over de toekomst van de PvdA in Amsterdam hebben in totaal 405 leden meegedaan. Hiervan was 66 % man en ook de leeftijdsopbouw van de panelleden komt redelijk overeen met de opbouw van ons totale ledenbestand.

Wat betreft de uitgangspunten voor de vormgeving van de oppositierol meent 49% dat dit kritisch en confronterend, dichter bij onze principes moet zijn. 51 % van de respondenten kiest voor een meer gematigde invulling van de oppositierol: ofwel gericht op het zoeken naar mogelijkheden om meerderheden te vormen voor ideeën, ofwel constructief opstellen met als doel zo breed mogelijk draagvlak te realiseren.

Wat betreft de uitgangspunten voor de vormgeving van de oppositierol zegt 49% dat dit kritisch en confronterend, dichter bij onze principes moet zijn. 51 % van de respondenten kiest voor een meer gematigde invulling van de oppositierol: ofwel gericht op het zoeken naar mogelijkheden om meerderheden te vormen voor ideeën, ofwel constructief opstellen met als doel zo breed mogelijk draagvlak te realiseren.

De vraag naar de invulling van de oppositierol werd in de volgende vraag verdiept. Er werd de respondenten een aantal onderwerpen voorgelegd waarop de gemeenteraad zich zou kunnen profileren. Daarbij springen er twee onderwerpen duidelijk uit: 28% van de respondenten zou graag zien dat de PvdA zich profileert op het onderwerp sociale huurwoningen en 24% ziet dit graag op het onderwerp werk- en stageplaatsen voor jongeren. Ook het behoud van verzorgingshuizen scoort redelijk. Daarnaast geeft 17% van de respondenten aan ook nog andere onderwerpen te zien waarop de PvdA zich in de raad zou kunnen profileren. Opvallend is overigens dat maar 6% van de respondenten aangeeft dat de PvdA zich zou kunnen/moeten profileren op het onderwerp Erfpacht.

Bij de vraag Waar moet de PvdA zich op richten? blijkt dat veel respondenten vinden dat de PvdA zich ten eerste moet richten op het leggen van contacten met bewoners en organisaties in de stad. Ook vinden velen dat het oppositie voeren in de gemeenteraad serieuze aandacht verdiend. De bestuurscommissie in de stadsdelen worden door veel respondenten op de laatste plaats gezet. De politieke dimensie en invulling van de Stadsdelen en de Bestuurscommissie verdient binnen de PvdA aandacht.

De door veel PvdA leden ervaren politieke onzichtbaarheid van de Bestuurscommissies zou bijvoorbeeld kunnen worden ingevuld door de PvdA organisatie in de stadsdelen, door het opzetten van inhoudelijke werk- en buurtgroepen.

Meer concreet gevraagd zijn er tal van inhoudelijke mogelijkheden waarop PvdA leden willen meedoen of denken met de partij. Een voorzichtige conclusie dat (in elk geval de respondenten van het ledenpanel) de PvdA Amsterdam maar in zeer beperkte mate een sociale functie heeft wordt door de uitkomsten van dit ledenpanel in elk geval een interessant signaal voor degenen die zich bezinnen op haar toekomst, zowel vanuit het bestuur als vanuit de politieke vertegenwoordiging in de fractie en in de bestuurscommissies. Het is goed om te kijken naar concrete mogelijkheden waarop onze leden hun kennis en expertise voor de partij kunnen inzetten.

Tot slot is de respondenten gevraagd hoe hij of zij zijn of haar kennis en expertise voor de partij zou willen inzetten. 53% van de respondenten geeft aan graag vanuit zijn of haar expertise te willen reageren op beleidsplannen of andere voorstellen. Ook wil 30% zijn of haar expertise en kennis graag inzetten voor gesprekken of discussies met andere partijgenoten. Ook het schrijven van notities met standpunten/ideeën, het trainen van anderen en het meewerken aan ombudsteams scoren hoog. Analyse van de antwoorden bij de categorie ‘anders’ laat zien dat een aantal respondenten zich graag zou inzetten voor het bewerkstelligen van samenwerking met maatschappelijke organisaties of andere linkse partijen. Het activeren van ouderen en werken aan de partijkrant werden ook genoemd als specifieke zaken.

Tot slot willen wij alle leden die hebben deelgenomen aan dit ledenpanel hartelijk danken voor hun inzet!

Werkgroep Ledenpanel PvdA Amsterdam

Download: Resultaten ledenpanel PvdA Amsterdam Toekomst