25 augustus 2004

Uit Het Parool: PvdA wil trage overheid beboeten

PvdA: beboet trage overheid

DEN HAAG – Overheden die te veel tijd nemen voor besluiten, moeten gedupeerde burgers een boete betalen. Dit stelt PvdA-Kamerlid Aleid Wolfsen in een initiatiefwetsvoorstel.

Voor elke dag dat een ministerie, provincie, gemeente of ander bestuursorgaan te laat is, zou twintig euro moeten worden betaald. De boete kan oplopen tot maximaal duizend euro.

Het belang van het naleven van termijnen is volgens Wolfsen groot, vanwege rechtszekerheid voor burgers en de geloofwaardigheid van de overheid. In de praktijk wordt vaak veel te laat beslist op aanvragen voor een vergunning en op bezwaarschriften. De belangrijkste oorzaak is dat in de Algemene wet bestuursrecht voor de overheid geen sancties zijn opgenomen voor traagheid, aldus Wolfsen. Voor burgers zijn er wel zware straffen. Wie één dag te laat is, wordt vaak niet-ontvankelijk verklaard. Daarnaast worden de leges en griffierechten steeds hoger. Wolfsen vindt dat onevenwichtig.
’’Burgers die niet tijdig iets horen van overheidsinstellingen, krijgen niet zelden het gevoel vast te lopen in de bureaucratie,’’ stelt hij in een toelichting op zijn wetsvoorstel. ’’Niemand lijkt verantwoordelijk te zijn. Dat is vaak om wanhopig van te worden. Een financieel prikkeltje doet soms wonderen.’’

Bijkomend voordeel is in de ogen van de PvdA’er dat de Nationale Ombudsman meer tijd krijgt voor andere zaken. Hij besteedt nu nog een deel van zijn tijd aan klachten over trage overheidsbesluiten.

Ga naar het forum