24 februari 2005

Uit Het Parool: “Boete als stad te lang openligt.”

Uit Het Parool:

Winkeliers klagen over omzetderving door straten die openliggen. Vertragingen vergroten de problemen. Belangenorganisatie MKB Amsterdam vroeg Huffnagel of een boeteclausule mogelijk was voor trage aannemers.

’’Dat vind ik een goed punt,’’ aldus de wethouder Financiën en Economische Zaken. ’’Als aannemers hun afgesproken termijn overschrijden, moeten wij ze kunnen aanspreken. We gaan onderzoeken of dat mogelijk is.’’

Huffnagel zei dat de opbrengst van de claim naar de gedupeerde winkelers kan gaan. ’’Ik heb niet de bedoeling hiermee de gemeentekas te spekken.’’

MKB Amsterdam is blij met de toezegging van de wethouder. ’’Bij grote projecten, zoals de vernieuwing van de ringweg, bestaan dergelijke boetes al,’’ zegt directeur Eise van der Sluis. ’’Maar bij reguliere werkzaamheden nog niet. Dan maakt een vertraging de gemeente niet uit, die betalen toch een vast bedrag. Maar winkeliers kunnen de aannemer niet aanspreken.’’

Hij wijst op de vertragingen die de werkzaamheden aan de Overtoom een paar jaar geleden opliepen. ’’Ondernemers hebben daar niets voor teruggekregen.’’

Van der Sluis hoopt dat het boetestelsel al ingaat bij de werkzaamheden aan de Eerste Constantijn Huygensstraat, die binnenkort beginnen. Stadsdeel Oud-West neemt zo’n clausule mee in de lopende onderhandelingen met de aannemers.

Bouwbedrijf Heijmans, onder andere betrokken bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn, zegt niet bang te zijn voor boeteclausules.

’’Daar werken wij al mee, zoals bij de Westerscheldetunnel,’’ zegt een woordvoerder. Volgens hem liggen vertragingen niet altijd aan de aannemer, maar kan ook de gemeente schuld hebben.

© Het Parool, 24-02-200

Waar ben je naar op zoek?