24 februari 2005

Uit Het Parool: begroting ondergrondse Zuidas toch rond

Uit Het Parool: Ondanks alle berichten over het tegendeel is de begroting voor de ondergrondse Zuidas toch rond. Een tikje getergd brengt wethouder Duco Stadig van Stedelijke Ontwikkeling ’de echte cijfers’.

De overheid (rijk, gemeente, provincie en regio) steken in totaal één miljard euro in het Dokmodel: de ondergrondse Zuidas.

Daarvoor hebben Amsterdam en het kabinet flink de portemonnee moeten trekken. Bovenop de driehonderd miljoen euro die Amsterdam al had beloofd, steekt de gemeente nog eens 95 miljoen extra in het project. 45 miljoen wordt ’verdiend’ door minder sociale huurwoningen in het gebied te bouwen (dertig in plaats van veertig procent). De resterende vijftig miljoen komt uit winst die de gemeente mogelijk maakt.

Bij het rijk hebben vooral de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Vrom nog eens extra bijgedragen. Zo steekt Vrom vijftig miljoen euro meer in het hele project en brengt Verkeer en Waterstaat 385 miljoen euro in, die deels al in de begroting stond.

Nog eens 215 miljoen euro is te danken aan een goocheltruc die het ministerie van Financiën heeft bedacht. Zonder Zalm geen Zuidas.

Zo koopt het ministerie van Financiën met pensioenfonds ABP voor 130 miljoen ’Zuidas-obligaties’. Die worden gedekt door de erfpacht die het hele gebied oplevert. Niet de eerste periode van vijftig jaar – met die opbrengst dicht Amsterdam zijn investering ten dele – maar de tweede periode erfpacht daarna. Zalm verwacht die obligaties al verkocht te hebben voordat die periode werkelijk ingaat. ’’Interesse genoeg,’’ zegt de minister.

De overheid heeft haar werk nu gedaan, zegt Stadig. Het komende jaar is het de beurt aan projectontwikkelaars en investeerders. Onder leiding van oud-topman Jan Doets van ING Vastgoed wordt hun rol voorbereid.

De Zuidasplannen zijn, in vergelijking met een jaar geleden, flink omgegooid. In plaats van een Zuidas-nv, waarin rijk en gemeente de aandeelhouders zijn, komt er nu een Zuidasbedrijf met zeven aandeelhouders. Amsterdam en het rijk worden elk, à raison van 75 miljoen euro, voor twintig procent aandeelhouder. Vijf particuliere partijen – investeerders of projectontwikkelaars – nemen de rest op zich, in ruil voor een investering van elk vijftig miljoen.

Die vijf private partijen moeten zich formeel nog aandienen. Er komt later dit jaar een inschrijving op de Zuidasgronden. Zo ontstaat een lijst met zeven of acht geïnteresseerde investeerders, die – bij gebleken geschiktheid – mogen meebieden op stukjes Zuidas.

De definitieve selectie van de vijf partijen volgt over een jaar via een veiling: de investeerders die het laagste rendement rekenen, mogen meedoen.

Nu wil het toeval dat de laatste tijd al met vijf Nederlandse partijen is gepraat: ABN Amro, ING, ABP, Bank Nederlandse Gemeenten en de Rabobank. De eerste twee hadden zich bovendien al gemeld voor de Zuidas.

Stadig bezweert dat de selectie volgens Europese normen – dus via open inschrijving – zal geschieden. Er wordt al geschermd met belangstelling van een grote Australische Bank. ’’Dit zingt nu al rond.’’

’’Deze opzet leidt ertoe dat de markt straks zal besluiten of de Zuidas er in deze vorm komt,’’ zegt Stadig, ’’ hoe graag de overheden dat ook willen. Als er geen belangstelling is, dan is dat jammer, maar dan gaat het project niet door.’’

Vandaag in Het Parool:
– ’Vrijblijvend akkoord’