Sofyan Mbarki beoogd nieuwe fractievoorzitter PvdA Amsterdam

28 mei 2018

Zojuist heeft de fractie van de PvdA Amsterdam Sofyan Mbarki unaniem gekozen tot beoogd fractievoorzitter. Mbarki neemt woensdag naar alle waarschijnlijkheid het stokje over van Moorman, die kandidaat wethouder is voor de PvdA. Afgelopen verkiezingen was hij als nummer 2 op de kieslijst de running mate van lijsttrekker Marjolein Moorman. Mbarki: “Of de PvdA nu in het college of de oppositie zit, we blijven benaderbaar voor Amsterdammers. We willen het aanspreekpunt zijn voor iedereen, van Oud-Zuid tot Geuzenveld, van Bos en Lommer tot Zuidoost. De afstand tot de Stopera moet voor elke Amsterdammer klein voelen.”

Mbarki ziet zijn nieuwe rol als een mooie uitdaging: “Deze eer komt eigenlijk sneller dan ik had voorzien. Maar ik ben er klaar voor. Marjolein en ik waren altijd een sterk team. Ze laat een sterke, verbonden fractie achter waar ik de trotse fractievoorzitter van mag worden.”

Na vier jaar in de oppositie komt de PvdA Amsterdam nu weer in de coalitie terecht. ‘Er ligt een prachtig progressief akkoord met structureel meer geld voor onderwijs en armoedebestrijding. Daar ben ik enorm trots op’, zegt  Mbarki. Zelf wil hij komende jaren zoveel mogelijk met Amsterdammers in gesprek blijven om de ideeën van Amsterdammers zelf te horen: ‘Het afgelopen jaar zijn we begonnen met de buurtbivaks waarbij we een hele week in een buurt ‘bivakkeren’, daar gaan we mee door, liefst elke maand één! Over vier jaar wil ik in alle buurten en iedere wijk van de stad zijn geweest.’ Bijzondere aandacht gaat daarbij natuurlijk uit naar gebieden in Nieuw-West, Noord en Zuidoost.

Sofyan Mbarki (33) kwam in 2014 in de gemeenteraad als woordvoerder Jeugd, Veiligheid, Burgerschap en Diversiteit. Daarnaast is hij werkzaam als trainer & adviseur in het onderwijs en tevens lid van de Onderwijsraad en de Raad van Advies van de Politieacademie. Hij begon zijn carrière als pedagogisch werker in een jeugdgevangenis en later als docent op het Hervormd Lyceum West en het Calvijn College. Sofyan Mbarki woont in Nieuw-West is getrouwd en heeft twee kinderen.