Samen sterker uit de crisis

Door Sofyan Mbarki op 2 september 2020

Let op: Donderdag 17 september 2020 om 19:30 is er voor leden van de PvdA en andere geïnteresseerden de mogelijkheid om met fractievoorzitter Sofyan Mbarki en wethouder Marjolein Moorman online in gesprek te gaan over het onderstaande herstelplan voor Amsterdam. Wil je daarbij aanwezig zijn? Meld je dan aan onderaan deze pagina!

UPDATE: Als het goed is hebben alle mensen die zich opgegeven hebben een mail ontvangen met een link om via MS Teams deel te nemen aan de digitale sessie. Wilt u alsnog deelnemen? Stuur dan snel een mail naar [email protected]

De zomer is voorbij maar de coronacrisis is onverminderd aanwezig in Amsterdam. Er vinden elke dag nieuwe besmettingen plaats, want COVID19 was niet op vakantie. De zorgcrisis is nog lang niet voorbij en tegelijkertijd wordt het steeds duidelijker wat de sociale en economische gevolgen voor Amsterdam zullen zijn. Amsterdammers verliezen hun baan, omzet en daarmee hun inkomen en bestaanszekerheid. Wanneer deze situatie voorbij is weten we niet, maar we hebben niet de luxe om daarop te wachten.

Sociaal en duurzaam herstel
Daarom hebben we samen met onze coalitiepartners GroenLinks, D66 en de SP scherpe keuzes gemaakt om de stad door deze crisis heen te loodsen. Keuzes die uitgaan van een sociaal en duurzaam herstel van de stad en het bieden van zekerheid aan Amsterdammers in onzekere tijden, ondanks dat we een gat in de begroting hebben te dichten. Want de vorige crisis heeft ons geleerd, dat extra investeren juist in een crisis cruciaal is om een sociaal duurzaam herstel te realiseren.

We maken keuzes die uitgaan van een sociaal en duurzaam herstel van de stad en het bieden van zekerheid aan Amsterdammers in onzekere tijden.

Investeren in werkgelegenheid en kansengelijkheid
Om op de korte termijn Amsterdammers de zekerheid te bieden die nodig is, kiezen we ervoor om juist nu fors anticyclisch te investeren in werkgelegenheid voor Amsterdammers. Werk is namelijk het fundament voor bestaanszekerheid. Daarnaast blijven we investeren in het sociaal domein – met nadruk op stadsdeel Zuidoost – om voor de meest kwetsbaren te zorgen en kansengelijkheid te creëren en te behouden. Het voorkomen van problematische schulden wordt hier een belangrijk onderdeel van.

Werk is het fundament voor bestaanszekerheid.

De sterkste schouders de zwaarste lasten
Om op de lange termijn tot een sluitende begroting te komen, zoals van gemeenten wordt vereist, zullen we echter ook pijnlijke maatregelen moeten nemen. Pijn die we eerlijk en naar draagkracht zullen verdelen over de stad, zodat ongelijkheid niet nog verder vergroot wordt en waar mogelijk wordt tegengegaan.

We zullen de pijn eerlijk en naar draagkracht verdelen over de stad

Dat het bovenstaande onze inzet was, mocht geen verrassing heten. In het visiestuk van de fractie ‘Amsterdam na Corona’ dat voor de zomer gepresenteerd werd, hadden wij deze prioriteiten al omschreven. De input die wij van onze leden en andere Amsterdammers hebben gekregen in de gesprekken over dat visiestuk, hebben ons in de gesprekken met GroenLinks, D66 en SP geholpen bij het maken van moeilijke, maar noodzakelijke keuzes. Onze dank daarvoor is en blijft groot.

Door op de onderstaande afbeelding te klikken kun je zien welke keuzes wij als coalitiepartijen voor de stad willen gaan maken.

Met vriendelijke groet,

Sofyan Mbarki
Fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Klik op de afbeelding hieronder! Wil jij in gesprek over dit plan? Zie hieronder!

Wil jij met fractievoorzitter Sofyan Mbarki en wethouder Marjolein Moorman online in gesprek over bovenstaand herstelplan voor Amsterdam? Vul dan onderstaand formulier in. In de dagen voorafgaand van de online bijeenkomst, zul je via de mail een MS Teams-link ontvangen waarmee je jezelf het gesprek in kunt klikken.

Praat mee over het Amsterdamse herstelplan!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki