19 augustus 2022

PvdA wil gezamenlijke introductieweek, inclusief MBO-studenten

De fractie van de PvdA Amsterdam stelt vandaag vragen aan het college om in de toekomst ook een gezamenlijke introductieweek te laten plaatsvinden voor alle nieuwe studenten in Amsterdam. In tegenstelling tot steden als Utrecht, Groningen en Tilburg wordt in Amsterdam geen gezamenlijke introductieweek georganiseerd.

Een gemiste kans, aldus raadslid Mohamed Belkasmi (22). “Als je als stad waardes als ontmoeting en verbinding belangrijk vindt en segregatie tegen wilt gaan, is het gek dat al die verschillende studenten die onze stad rijk is elkaar nauwelijks ontmoeten. Een gezamenlijke introductieweek kan daarbij helpen,” aldus Belkasmi. De PvdA’er wil dat bij zo’n gezamenlijke introductieweek ook MBO-studenten welkom zijn. “Nog te vaak worden MBO-studenten niet voor vol aangezien. Daarom wil ik een introductieweek waarin we als stad laten zien: iedereen is gelijk.” Belkasmi wil dat Amsterdam hierin het voorbeeld volgt van Utrecht, waar dit jaar tijdens de UIT-week voor het eerst ook MBO-studenten welkom zijn.

“Het is gek dat al die verschillende studenten die onze stad rijk is elkaar nauwelijks ontmoeten.”

Om dit te bereiken wil Belkasmi dat het college in gesprek gaat met de onderwijsinstellingen en studentenvakbonden: “Want die organiseren dit. De gemeente kan hierbij een verbindende rol hebben.” aldus de sociaaldemocraat. “Uit mijn eigen contacten binnen de studentenwereld proef ik hier van MBO tot WO studenten veel enthousiasme voor. Laten we dus aan de slag gaan!”

“Nog te vaak worden MBO-studenten niet voor vol aangezien.”