PvdA wil Europese aanpak tegen Airbnb-overlast

25 januari 2018

PvdA Eurodelegatie &  PvdA Amsterdam strijden samen tegen Airbnb-overlast

De gemeenteraadsfractie van de PvdA in Amsterdamheeft een bondgenoot in Brussel in haar strijd tegen huizenverhuursite Airbnb. In het verkiezingsprogramma pleit de PvdA voor een verbod van de site in Amsterdam, omdat de verhuringen van het bedrijf voor te veel overlast zorgen.

“Al jaren zien we een toename van de overlast en de handhavingskosten. Ook de maatschappelijk kosten zijn hoog, te vaak zien mensen vreemden in hun portiek. Er zijn steeds meer rolkoffers in plaats van fietsbellen. Investeerders kopen huizen op om ze te verhuren. Hierdoor jagen ze de prijzen op en zijn er minder huizen om in te wonen. Het is niet meer beheersbaar en daarom moet het stoppen”, aldus Marjolein Moorman fractievoorzitter in Amsterdam.

Steden worstelen met de problemen

Het probleem van Airbnb speelt ook in andere steden. New York voerde eerder een verbod in en ook andere Europese steden worstelen met de problemen. Airbnb zorgt voor oneerlijke concurrentie met de hotelbranche, oncontroleerbare drukte en omdat alle boekingen via Ierland lopen, betaalt het bedrijf ook nauwelijks winstbelasting in de landen waar ze opereren. De PvdA Europa laat een onderzoek uitvoeren waarvan de resultaten binnenkort verwacht worden en wil van de Europese Commissie een duidelijke aanpak.

“Het is overduidelijk een groeiend probleem in de grote Europese steden en daarom is het goed om ook gezamenlijk op te trekken tegen de overlast. Daarnaast is Airbnb ook een van de Internetreuzen die door de verouderde belastingwetgeving nauwelijks belasting betalen over hun winst. Ze verdienen dus miljoenen aan een stad als Amsterdam, maar dragen nauwelijks iets bij “, vindt Europarlementariër Paul Tang.

Actievoeren in de Haarlemmerbuurt

Op zaterdag 27 januari gaan de Amsterdamse fractievoorzitter Marjolein Moorman en Europarlementariër Paul Tang vanaf 13.30 uur actievoeren in de Haarlemmerbuurt. Dit is een van de wijken in Amsterdam waar de overlast het grootst is.

Voor meer informatie,

Ieteke Schouten | persvoorlichter PvdA-Amsterdam | 0658907731