Door Marjolein Moorman op 13 augustus 2015

PvdA stelt vragen over komst zeilschip Esmeralda bij Sail

De PvdA Amsterdam stelt vragen over de komst van het Chileense schip Esmeralda. Deze prachtige viermaster zal over enkele dagen tijdens Sail de stad bezoeken. Tijdens het Pinochet bewind werd de Esmeralda gebruikt voor het martelen van tegenstander van het militaire regime. Fractievoorzitter Marjolein Moorman vindt dat er meer aandacht aan dit verleden moet worden besteed.

Hiermee steunt de PvdA Amsterdam de oproep van FOLIL, die meent dat erkenning van, en berouw over de gruweldaden op de Esmeralda belangrijk is voor de nabestaanden en dat dit niet onder het tapijt mag worden geschoven. “Het verbaast mij dat de website van SAIL geen aandacht besteedt aan het verleden van dit schip”, zegt Moorman. Daarnaast vraagt ze aan het college de Nederlands-Chileense organisatie Mapuche Foundation FOLIL alle ruimte te bieden voor een herdenking voor de slachtoffers tijdens het evenement.

Tijdens Sail zal de Esmeralda zich presenteren aan Amsterdam, onder andere door een diner voor genodigden, georganiseerd door de Chileense ambassade. Moorman: ‘Ik vraag mij af of het gepast is om feestelijk te dineren op een schip met zo’n verleden. Het kan esthetisch een mooie boot zijn, dat betekent niet dat het ethisch door de beugel kan.’ Ze wil van het college van Amsterdam weten of wethouders van plan zijn om het diner te bezoeken.

De folteringen (met vaak dodelijke afloop) die plaatsvonden op het schip vonden plaats tijdens het Junta-bewind onder leiding van Pinochet, van 1973 tot 1990, dat zich kenmerkte door keiharde repressie, waardoor (vele) tienduizenden, vaak politieke gevangen, werden opgesloten, gemarteld en geëxecuteerd. In het online artikel van Het Parool staat meer informatie over het schip.

De vragen:

1. Is het college bekend met de komst van het zeilschip de Esmeralda naar Sail 2015?
  2. Hoe beoordeelt het college de komst van de Esmeralda aan Sail 2015?
  3. De organisatie voor Chileense Nederlanders, Folil, pleit niet voor een boycot, maar wil meer aandacht voor de zwarte kanten van het schip. Deelt het college deze opvatting? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat het college doen om deze zwarte kanten meer over het voetlicht te brengen?
  4. Op de site van Sail staat niets beschreven over de martelingen op de Esmeralda. Is de gemeente het met PvdA eens dat erkenning van de gruweldaden op het schip belangrijk is voor de nabestaanden en dat dit niet onder het tapijt mag worden geschoven? Is het college bereid in gesprek te gaan met de organisatie van Sail om in een toelichting op de site meer informatie aan deze kwestie te besteden?
  5. Mapuche Foundation FOLIL wil bij de Esmeralda aandacht vragen voor de misdaden die op het schip begaan zijn. Op welke wijze is de gemeente van plan om de herdenkingsbijeenkomst van de Chileense organisatie mogelijk te maken? Is hierover al contact met de Chileense initiatiefnemers? Welke afspraken worden hierover gemaakt met de organisatie van Sail?
  6. Is het college voornemen deel te nemen aan het diner op de Esmeralda, georganiseerd door de Chileense Ambassade? Zo ja; wat zijn de afwegingen van het college? Zo nee, waarom niet?
  7. Kan het college, gezien de actualiteit van deze kwestie, antwoord op deze vragen geven voor het begin van Sail (19 augustus)

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman

Waar ben je naar op zoek?