30 maart 2005

PvdA stelt schriftelijke vragen over vrouwenbesnijdenis

In de zomer van 2004 heeft de PvdA signalen ontvangen van verontruste vrouwen uit West Afrika over geheime praktijken van genitale verminking van jonge meisjes in Amsterdam. Op grond daarvan heeft de PvdA de wethouder verzocht om zo snel mogelijk onderzoek te doen naar praktijken van genitale verminking van jonge meisjes in Amsterdam en maatregelen te nemen ter bestrijding en preventie. Op basis van dat verzoek heeft in december 2004 een ambtswoninggesprek met alle relevante betrokkenen plaatsgevonden. Tijdens dat gesprek heeft de wethouder toegezegd om een onderzoek uit te voeren naar de omvang en aard van vrouwenbesnijdenis in Amsterdam. We zijn nu bijna vier maanden verder. Uit de media bleek deze week dat er een proef met controle op genitale verminking van start is gegaan in Amsterdam en in Tilburg. De resultaten van dat onderzoek bevestigen het vermoeden dat meisjesbesnijdenis nog voorkomt in ons land, dus ook in Amsterdam waar een aanzienlijk deel van de betrokken bevolkingsgroepen woont. De schatting is dat het jaarlijks om ten minste vijftig meisjes gaat in Nederland.
Op basis van de resultaten van dit onderzoek en de inhoud van het door de commissie bestrijding genitale vrouwenverminking stelt ondergetekende de volgende vragen

1. Uit het gepresenteerde onderzoeksmateriaal blijkt dat er op jaar basis vijftig meisjes en vrouwen te maken hebben met genitale verminking in Nederland; kan het College een schatting maken om hoeveel meisjes het gaat in Amsterdam?
  2. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat de afname van vrouwelijke genitale verminking niet zozeer te maken heeft met de overtuiging dat genitale verminking fout is, maar eerder met de strafbaarheid; welke conclusies verbindt het college hieraan voor haar aanpak?
  3. Welke instrumenten en bevoegdheden heeft het college om er voor te zorgen dat er in Amsterdam geen vrouwen en meisjes genitaal worden verminkt, dat de daders en andere betrokkenen worden opgespoord, vervolgd en gestraft?
  4. Acht het college dit voldoende voor een effectieve aanpak ter bescherming van vrouwen en meisjes die risico lopen om genitaal verminkt te worden? Zo nee, welke stappen gaat het college dan ondernemen om ervoor te zorgen dat er in Amsterdam geen meisjes en vrouwen meer genitaal te verminken en ervoor te zorgen dat daders en andere betrokkenen opgespoord, vervolgd en gestraft worden?
  5. Wat kan het college doen om vrouwen en meisjes weerbaar te maken zodat zij zichzelf kunnen beschermen tegen genitale verminking?
Amma Asante
Zati Yurdakul