6 april 2005

PvdA: Privacygegevens leerlingen beter beschermen

Sinds dit jaar gaat de overdracht van leerlinggegevens digitaal. De leerkracht van de basisschool voert de CITO score en het advies in via het digitale loket ELKK. De school voor voortgezet onderwijs waar de leerling is aangemeld, haalt de gegevens dan weer op.

De PvdA-fractie heeft vernomen dat dit jaar, behalve het schooladvies en de CITO score, ook andere gegevens van de leerling digitaal worden meegestuurd via dit systeem. In het zogenaamde Oki.doc document kunnen leerkrachten veel meer doorgeven dan afgesproken. Niet alleen “harde” vergelijkbare gegevens, maar ook eigen bewoordingen over leerlingen, zoals bijvoorbeeld de thuissituatie van een leerling.

Het meesturen van die extra gegevens lijkt in tegenspraak met wat op basis van de Kernprocedure is afgesproken: alleen de CITO score en het advies van de basisschool mogen worden gebruikt. De PvdA fractie zal dan ook het college van B&W vragen stellen over hoe de privacy van leerlingen kan worden gewaarborgd.

Klik hier voor uitgebreide informatie.
Klik hier voor de schriftelijke vragen.

Voor meer informatie: Karina Schaapman, tel: 06-15530176 of 020-6249422