PvdA initieert expertmeeting ‘Snelle treinverbindingen als milieuvriendelijk alternatief’

14 september 2018

Fotocredits: Bruno van der Kraan

Snelle treinverbindingen in Europa voor afstanden tot 750 kilometer zijn een serieus alternatief voor korte vluchten vanaf Schiphol. De trein als volwaardig alternatief voor het vliegtuig staat al langer in de belangstelling, denk daarbij ook aan de recente discussie over de snelle trein naar Berlijn.

“De Metropoolregio Amsterdam heeft direct belang bij goede, snelle en internationale verbindingen. Er wordt steeds meer gevlogen op bestemmingen waar je ook met de milieuvriendelijke trein naar toe kan,” schetst PvdA-raadslid Dennis Boutkan. “Schiphol zit qua vluchten op dit moment echter aan zijn max en kan met luchtkwaliteit en klimaat in ogenschouw nemend wat de PvdA betreft niet zo verder doorgroeien. De trein biedt een uitstekend alternatief, maar als Amsterdam moeten we de obstakels hiervoor wegnemen.”

Om die obstakels in kaart te brengen en daar oplossingen voor te verzinnen, organiseert de gemeenteraad op initiatief van de fractie van PvdA Amsterdam een expertmeeting over de vraag wat de stad in samenspraak met de regio kan en moet doen om de komst van snelle en betrouwbare treinverbindingen te stimuleren. Daarvoor wil de PvdA experts uitnodigen uit onder meer het veld van milieu en klimaat, spoor en infrastructuur.

Met de recente overeenkomst tussen Rijk, Regio en stad om Station Zuid op te waarderen om de groei in reizigers op te vangen en de maatschappelijke discussie over groei van Schiphol is deze discussie noodzakelijker dan ooit.

De plaats en het tijdstip van de expertmeeting zijn op dit moment nog niet bekend.

Heb jij ideeën over dit vraagstuk of wil je suggesties doen? Stuur dan een e-mail naar [email protected]!

Waar ben je naar op zoek?