25 juni 2005

PvdA in de gemeenteraad op 22 juni 2005

Raadsverslag nr. 29 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Polarisatie in het onderwijs
PvdA-fractievoorzitter Lodewijk Asscher vroeg een debat aan naar aanleiding van een rapport over polarisatie in het voortgezet onderwijs. Asscher zei namens de PvdA zeer verontrust te zijn over de sfeer op scholen in Amsterdam. Lees hier op de site zijn hele bijdrage aan het debat.

Tijdens het debat diende de PvdA met steun van VVD en CDA een motie in waarmee het college wordt aangespoord om onder meer scholen in de stad beter te ondersteunen en bij het scholenoverleg op 5 juli a.s. het punt aan de orde te stellen en hulp aan te bieden. De motie werd met algemeen stemmen aangenomen. ‘Het is van groot belang dat we met elkaar de weg omhoog vinden uit dit moeras van angst en polarisatie. Dit is de echte kloof waar we ons als politici om moeten bekommeren. Amsterdam moet daarbij voorop lopen’, zei Asscher aan het slot van zijn betoog.

Wethouder Aboutaleb stelde vast dat hij de afgelopen dagen heeft gemerkt dat als hij zegt te begrijpen wat er uit het onderzoek naar voren komt, daar soms van gemaakt wordt dat hij ‘begrip’ heeft voor de polarisatie op scholen. De wethouder zei geen begrip te hebben voor de uitingen, maar wel te begrijpen hoe deze polarisatie op de scholen groeit. De problemen los je volgens Aboutaleb in ieder geval niet op door mensen paspoorten af te willen nemen of te weinig oog te hebben voor de werkelijke problemen van mensen. De suggestie om aan dit onderwerp aandacht te besteden tijdens de scholendag op 5 juli werd door Aboutaleb ondersteund.

Hoogbouwbeleid
De gemeenteraad stemde in met de notitie die een vereenvoudiging van het hoogbouwbeleid met zich meebrengt. Volgens het college is er geen sprake van dat er nu ineens veel meer en makkelijker hoogbouw zal plaatsvinden. Hoogbouw wordt bijvoorbeeld niet goedkoper of makkelijker mogelijk op plaatsen waar we dat niet willen. De PvdA wees erop dat de stadsdelen een belangrijke taak houden bij de afweging of een gebouw hoger dan de voor de hele stad vastgestelde grenzen mogelijk is.

Jaarrekening / Jaarverslag 2004
Financieel woordvoerder Thijs Reuten was kritisch over met name de kwaliteit van de gemeentelijke bedrijfsvoering en de wijze waarop het college met het rekeningresultaat (het overschot uit 2004) is omgesprongen in de Jaarrekening.

Hoofdpunten uit de inbreng namens de PvdA-fractie:

• De lijst met op- en aanmerking van de rekeningencommissie is iets korter geworden. Dat is op zich goed nieuws. Maar er is nog altijd stevige kritiek van de Rekeningencommissie en de ACAM en aantal nieuwe punten duikt op.
• Complimenten voor de verbeteringen. Bij een flink aantal diensten is verbetering opgetreden. Ook het GVB is van de lijst.
• Nieuw met stip op 1 bij de kritiekpunten: Vertraging oplevering jaarrekeningen diensten. Ook diensten die niet apart meer genoemd worden, staan hier wel bij. 17 diensten hebben na 1 april de rekening aangeleverd, 12 na midden april. Het college stelt dat het toepassen van de nieuwe regels (BBV) volgend jaar vlotter zal verlopen. Hetzelfde verwacht het college bij de rechtmatigheidcontrole. De PvdA gaat ervan uit dat dit punt dus volgend jaar weer van de lijst is!
• Gezien het voorstel van het college voor een financieel toezichtinstrumentarium om concern control uit te oefenen op diensten en bedrijven, moet het door het college geclaimde ‘succes’ van de operatie Kwaliteitsslag volgens de PvdA behoorlijk gerelativeerd worden.
• Van de zes terugkerende punten ging Reuten vooral in op de informatiebeveiliging: ‘Wij beperken ons even tot de diensten waar nauwelijks of geen verbetering is opgetreden en waar het oordeel nog steeds onvoldoende is. 10 van de 32 scoren voldoende, waarvan de helft vorige jaar ook al voldeed. Daar waar er verbetering is opgetreden, maar nog niet voldoende hopen we dat de goede lijn zich doorzet. Sommige diensten verdienen ook hier een compliment omdat er sterke verbetering is geweest (dRO en OGA) Maar ronduit ernstig is de situatie dus bij: DAB, EZ, DMO, Food Center, GVB. Maatwerk en Rokin Groep spannen de kroon: een onvoldoende, en geen verbetering!’ Het college is van mening dat hier een decentrale verantwoordelijkheid – dus bij de diensten zelf – ligt. Reuten: ‘Da´s prima, maar de PvdA stelt het college verantwoordelijk als er iets misgaat.’
• Gevraagd werd ook om meer informatie over moeilijk te duiden overschrijdingen op begrotingsposten. Reuten noemde onder meer de bestuursdienst, waar zonder uitleg zo’n 6 miljoen euro meer is uitgegeven dan begroot. ‘Misschien klopt het wel, maar het is voor de gemeenteraad lastig te controleren’.
• De PvdA complimenteerde het college met alle gerealiseerde resultaten. Het college was al een flink eind op streek met Program Akkoord en dit is in 2004 goed doorgezet.
• Ten aanzien van het rekeningresultaat en vooral de bestemming van een deel van het overschot uit 2004 ontstond een debat. Reuten: ‘Kan de wethouder financiën aangeven waarom zij akkoord is gegaan met het dekken van beleidsmatige prioriteiten uit het rekeningresultaat? Dit gehannes rond het resultaat moet nu eens afgelopen zijn. Er moet voortaan duidelijke beargumenteerd worden waarom iets niet volgens de normale procedure kan en waarom het hier om een bekende, niet te vermijden of beleidsmatig (politiek) te beïnvloeden tegenvaller of reservering gaat.’ Het amendement van de PvdA werd met steun van GroenLinks, SP en AA/DG aangenomen en zorgt ervoor dat ten aanzien van drie voorstellen (totaal 16,1 miljoen euro) pas na normale besluitvorming en een met de raad besproken voorstel van het college geld kan worden uitgegeven.

Namens het college antwoordden met name de wethouders Aboutaleb en Maij naar behoren over de verbetering van de informatiebeveiliging bij de diensten waar zij verantwoordelijk voor zijn. Bij Maatwerk wordt bewust niet meer geïnvesteerd in informatiebeveiliging, omdat deze dienst binnenkort opgaat in de Dienst Werk en Inkomen. Toch blijft informatiebeveiliging voor wat betreft de bedrijfsvoering een zorgelijk punt. Wethouder Maij was verbaasd over de kritiek op de bestemming van een deel van het rekeningresultaat, maar slaagde er niet in een meerderheid van de raad te overtuigen. Wethouder Griffith liet zien dat ze zich het dossier in korte tijd behoorlijk goed eigen heeft gemaakt, waarvoor zij complimenten kreeg van de PvdA-fractie.

Bedrijfsplan Basisregistraties en Shared Service ICT
Namens de PvdA voerde Frank de Wolf het woord. Hij sprake waardering uit voor met name de plannen voor de basisregistratie, die onder meer noodzakelijk is vanwege nieuwe wettelijke eisen. De PvdA zal, zo zei de Wolf, het projecten wel kritisch blijven volgen met name vanwege de later nog vast te leggen structurele kosten in de komende jaren. Belangrijk is dat tegenover de structurele lasten ook werkelijk gerealiseerde besparingen komen te staan. In dat opzicht is de toezegging van de burgemeester tijdens het debat over de Jaarrekening belangrijk. De bezuiniging die het project moet opleveren is taakstellend en zal hoed dan ook worden gerealiseerd.

Onderzoekscommissie Luchtkwaliteit
De PvdA heeft het voorstel van GroenLinks om een raadsonderzoek in te stellen naar Luchtkwaliteit ondersteund. Een commissie van raadsleden onder voorzitterschap van Maarten van Poelgeest met namens de PvdA Auke Bijlsma, zal vooral ook kijken naar hoe de luchtkwaliteit in de toekomst kan worden verbeterd. De commissie zal zo snel mogelijk aan de slag gaan, zodat het rapport waarschijnlijk al in oktober af is.

Gemeenteblad
afd. 1
nr.

Amendement van het raadslid Reuten inzake Vaststelling van het jaarverslag/jaarrekening over 2004
Amsterdam, 22 juni 2004.
Aan de Gemeenteraad

Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:

De Raad,

Gehoord de discussie over de raadsvoordracht van 15 juni 2005 Vaststelling van het jaarverslag/jaarrekening over 2004 (Gemeenteblad afd. 1, nr 322);

Besluit:
De tekst van beslispunt II uit de voordracht te schrappen en te vervangen door de nieuwe tekst:
II kennis te nemen van het rekeningresultaat 2004 en in te stemmen met de voorstellen van het College van Burgemeester en Wethouders in dat verband met uitzondering van de voorstellen i, l en o onder toevoegingen reserves en voorzieningen (p. 30 en 31) en het rekeningresultaat waarmee rekening wordt gehouden bij de Voorjaarsnota 2005 en de voorbereiding van de begroting 2006 derhalve te verhogen met in totaal 16,1 miljoen euro tot 76,2 miljoen euro;
en het college te vragen deze wijziging van het resultaat en de bestemming van het resultaat overeenkomstig het advies van de ACAM (Generaal Verslag controle gemeenterekening 2004) op juiste wijze te verwerken.
De leden van de Gemeenteraad,

M.J.A. Reuten

Toelichting:

Waarom drie posten bij toevoegingen reserves en voorzieningen geschrapt?

Het gaat hier volgens de indieners niet om toevoegingen aan reserves en voorzieningen die noodzakelijkerwijs nu getroffen moeten worden, maar om beleidsmatige prioriteiten waarover de gemeenteraad zich zou moeten kunnen uitspreken en waarbij deze prioriteiten tegen andere prioriteiten kunnen worden afgewogen.

In enkele gevallen is sprake van het bestemmen van bedragen voor plannen of projecten die nog niet door de gemeenteraad zijn goedgekeurd en waarvoor op gebruikelijke wijze dekking kan (had moeten) worden gevonden in de begroting of via een voorstel in het kader van de begroting budget beschikbaar kan (had moeten) worden gesteld. In één geval (gemeentearchief) is sprake van het oplossen van een probleem wat in de eerste plaats binnen het project zelf zou (had) moeten worden opgelost en waarvoor eveneens nog geen plan bestaat (eventuele (her)ontwikkeling voormalig gemeentearchief)

(Ingekomen – onder cijferaanduiding * – in de middag/avondzitting op woensdag 22 juni 2004)