2 maart 2005

PvdA in de gemeenteraad op 2 maart 2005. Een verslag

PvdA in de gemeenteraad op 2 maart 2005

Raadsverslag nr. 24 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Interpellatie Cosmic
Bij de interpellatie over de problemen die ontstaan zijn rond Cosmic ging wethouder Belliot allereerst in op een aantal vragen van het CDA. De wethouder lichtte toe wat zij op 2 februari, toen de gemeenteraad besloot een subsidie beschikbaar te stellen voor verbouwing van het nieuwe onderkomen van Cosmic, wel en niet wist. Belliot: ‘Het komt erop neer dat ik van mogelijk ontslag van de directeur, escalatie en crisissituaties niets wist’. Inmiddels heeft de wethouder het Cosmic bestuur per brief om opheldering gevraagd en laten weten dat de handelswijze van het bestuur niet de manier is om met een grote subsidiegever om te gaan. Belliot heeft het bestuur verder om garanties gevraagd dat de inhoudelijke en artistieke continuïteit gewaarborgd blijft. ‘Voor 15 maart moet het bestuur daarover uitsluitsel geven’, zei Belliot. Verder zegde de wethouder toe dat er volstrekte helderheid moet zijn over de continuïteit en dat geen cent wordt uitgegeven van de subsidie voor de verbouwing, voordat de gemeenteraad zich opnieuw over de zaak heeft kunnen buigen.

PvdA-cultuurwoordvoerder Charlotte Riem Vis benadrukte ook buitengewoon onaangenaam verrast te zijn over het niet tijdige informeren door het bestuur van de wethouder over het ontslag van de Cosmic-directeur. De PvdA is blij dat de wethouder al voor deze raadsvergadering haar verantwoordelijkheid heeft genomen en het bestuur per brief om opheldering heeft gevraagd. Riem Vis: ‘Uiteraard steunen wij het niet uitgeven van geld totdat er volstrekte duidelijkheid is. Het bestuur moet worden aangesproken op het achterhouden van informatie en nu zorgen voor continuïteit’. Op 10 maart wordt er in de raadscommissie verder gesproken over de kwestie en zal ook de informatie die Cosmic heeft verstrekt en zal verstrekken aan de orde komen. Geen van de ingediende moties werd aangenomen.

Rapport evaluatie MegaBanenMarkt
Manon van der Garde zei namens de PvdA-fractie enigszins teleurgesteld te zijn over de conclusies van het rapport, maar ze wel te kunnen ondersteunen. ‘Simpelweg omdat het nogal open deuren zijn. Een aantal aanbevelingen wordt al in de praktijk gebracht en veel zaken wisten we al’. Er is op onderdelen ook al lering getrokken uit de dingen die mis zijn gegaan en het project heeft uiteindelijk, met alle kanttekeningen die geplaatst kunnen worden, wel mensen aan een baan geholpen en geleid tot stopzetting van een flink aantal onterecht verstrekte (bijstands)uitkeringen.

BLS-subsidies sociale woningbouw
Bouwe Olij prees PvdA-wethouder Duco Stadig met het behaalde onderhandelingsresultaat. De afspraken betekenen dat de gemeenten rond Amsterdam ook 30% sociale huurwoningen gaan bouwen en dat in het geval van Amsterdam voor de sociale woningen (30% van de productie) een extra subsidie van ruim 10.000 euro per woning beschikbaar komt. In vijf jaar betekent dit een voordeel voor Amsterdam van 65 miljoen euro als van het geplande aantal woningen 30% sociaal gebouwd blijft worden. Olij memoreerde dat er nog een probleem zou kunnen liggen bij VVD en CDA: ‘Die hebben zich met het programakkoord ook gecommitteerd aan 30% sociaal in deze raadsperiode, maar roepen bijna wekelijks dat dit eigenlijk niet goed is en dat het in een nieuwe raadsperiode maar helemaal afgelopen moet zijn met sociale woningbouw’. Het onderhandelingsresultaat werd met algemene stemmen aanvaard.

Toegankelijkheid openbare gebouwen
PvdA-raadslid Manon van der Garde, die eerder al veel lof oogstte voor haar notitie over dit onderwerp, vroeg de wethouder Stedelijke Ontwikkeling om expliciet toe te zeggen de bouwende partijen te voorzien van de juiste richtlijnen, zodat het bouwbesluit ook daadwerkelijk van meet af aan bij nieuwe gebouwen nageleefd wordt. In aanvulling op de voordracht van de wethouder ter uitvoering van de motie Van der Garde, die bij de behandeling van de PvdA-notitie werd aangenomen, zegde hij na aandringen van de PvdA en MokumMobiel toe zo snel mogelijk te komen met richtlijnen voor de bouwers.

Hermez
Het economisch beleidsprogramma Hermez loopt een aantal jaren en er worden veel verschillende projecten uit betaald. Rachid Jamari sprak naar aanleiding van een nieuwe serie projecten zijn zorg uit over de controlemogelijkheden voor de raad op de wijze waarop het programma wordt uitgevoerd. Het is niet altijd even duidelijk of alle projecten even goed binnen de criteria van het programma vallen. Jamari: ‘Mijn fractie wil meer en eerder inzicht hebben in de voortgang van de projecten zodat we de uitvoering van het Hermez-programma als geheel beter kunnen controleren. Wij willen nu niet alle projecten afzonderlijk in de raad gaan bespreken, maar wel de evaluatie naar voren halen’. De PvdA wil – en dat zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn – dat strikt de hand wordt gehouden aan criteria, dat er geen willekeur zit in de beoordeling van aanvragen en dat aan de uitgangspunten van het programma worden vastgehouden. De wethouder zegde toe in het vervolg uitgebreider te motiveren waarom en project wel of niet binnen de criteria past. Een motie van PvdA-raadslid Jamari, waarmee de verschillende evaluaties naar voren worden gehaald werd met ruime steun door de gemeenteraad aangenomen.

Waar ben je naar op zoek?