2 juni 2005

PvdA in de gemeenteraad op 1 juni 2005

Nieuwe wethouder
Na het vertrek van wethouder Huffnagel werd aan het begin van de raadsvergadering een hoorzitting gehouden met de door de VVD voorgestelde kandidaat voor de post Financiën en Economische Zaken Laetitia Griffith. Lodewijk Asscher stelde namens de PvdA een aantal vragen.
Lees hier verder.

Interpellatie fietsen in de IJtram
GroenLinks diende een motie in die vraagt om voor de behandeling van de Voorjaarsnota een overzicht te geven van de kosten en van de planning voor het geschikt maken van de trams voor vervoer van zeven fietsen in plaats van twee. De raad zal deze informatie vervolgens kunnen betrekken bij de financiële afwegingen en voorstellen bij Voorjaarsnota en begroting. PvdA-woordvoerder Herman Marres bracht na de vragen en de motie van GroenLinks naar voren dat de PvdA er niet van houdt om moties te moeten indienen of te ondersteunen die in feite vragen om uitvoering van eerder aangenomen moties. In dit geval steunde de PvdA de motie toch om duidelijk te maken dat de raad graag snel de gevraagde informatie wil ontvangen. De motie werd met steun van GroenLinks, PvdA, AA/DG, MM en D66 aangenomen.

Wij Amsterdammers

Bij de bespreking van nieuwe en nader uitgewerkte voorstellen in het kader van het actieprogramma Wij Amsterdammers, vroeg fractievoorzitter Lodewijk Asscher aandacht voor de concrete en zichtbare acties binnen dit ‘work in progress’. Lees hier verder.

Lees elders op de site de volledige bijdrage van Lodewijk Asscher.

Rapport onderzoekscommissie gemeenteraad renovatie Carré
Naar aanleiding van de onduidelijkheid rond de financiering van de tweede fase van de renovatie van theater Carré heeft de gemeenteraad een commissie van raadsleden gevraagd onderzoek te doen naar hoe dit precies is gelopen. Rond de vaststelling van het Kunstenplan 2005-2008 en de begroting 2005 in december 2004 ontstond de nodige onrust over de financiering van de renovatie, onder meer met leningen, in combinatie met de Kunstenplan-subsidie. Belangrijkste conclusie uit het rapport is volgens de meeste fracties dat het budgetrecht van de raad niet is geschonden. Wel is vastgesteld dat het college de gemeenteraad onvoldoende actief heeft geïnformeerd. Lees hier verder.

Jaarrekening 2004 en jaarplan 2006 Regio Randstad
Rond de jaarrekening en de begroting voor volgend jaar van dit samenwerkingsverband van gemeenten en provincies in de Randstad zijn met name in Zuid Holland twijfels gerezen die hebben geleid tot afwijzing van genoemde stukken. In Amsterdam is er zorg over bijvoorbeeld de overlap met andere bestuurlijke clubs – in het geval van Amsterdam ROA, RSA, Noordvleugel etc. – en over de relatie van activiteiten met rolverschuiving en positionering van Regio Randstad. PvdA’er Thijs Reuten stelde vast de positie van Zuid Holland gevolgen zou kunnen hebben voor de jaarrekening en de hoogte van het budget voor 2006. Namens de PvdA vroeg hij het college van B en W om voor definitieve instemming door het college met jaarrekening en begroting kritisch te kijken naar functioneren en kosten van Regio Randstad. De PvdA zou verder graag zien dat het college binnenkort de samenhang en eventuele overlap tussen alle regionale en bovenregionale samenwerkingsverbanden eens tegen het licht zou willen houden.

Sociaal Structuurplan
Amma Asante complimenteerde na het vele werk dat is gaan zitten in dit Sociaal Structuurplan het college met het resultaat. Namens de PvdA-fractie bracht zij naar voren dat behalve de door het college aangegeven prioriteiten de PvdA ook graag bijzondere aandacht zou zien voor onder andere verschillende aspecten van jeugdbeleid, meer investeringen in preventie in de zorg, cultuureducatie en de voorschool en kinderopvang. Asante prees ook het vooruit kijken naar de wat verderweg gelegen toekomst en zei verder dat de vinger aan de pols zal moeten worden gehouden voor wat betreft de uitvoering van de ambities. Wethouder Aboutaleb zei dat voor de uiteindelijke uitvoering van de grote ambities van het Sociaal Structuurplan vooral het volgende programakkoord van belang zal zijn. Dan zal nog geld moeten worden vrijgemaakt voor het bijbehorende Programma Maatschappelijke Investeringen 2006-2010.

Structuurplanuitwerking Westrand
De PvdA is tevreden met de uitwerking. Herman Marres wees namen de PvdA op de in Provinciale Staten aangenomen motie. De PvdA ziet een grote kans, mede gezien de Statenmotie en de wil bij alle betrokken partijen om de voorkeursoptie te realiseren, dat die er ook komt. Marres: ‘We gaan natuurlijk voor de zogenaamde T106, maar het lijkt ons echt prematuur om nu geen terugvaloptie boven tafel te houden’. De motie om de reservering voor de terugvalvariant te schrappen werd niet aangenomen.

Robodock
Wethouder Van der Horst zegde na interventie van verschillende fracties, waaronder de PvdA, toe financiering te zullen zoeken, zodat het Robodock-festival in september mogelijk wordt gemaakt. Rachid Jamari wees in het korte debat op de brede steun in de raad voor dit festival en de toegevoegde waarde die dit festival voor de stad kan hebben.

Financiële gevolgen groei WVG-participatie
Woordvoerder Zati Yurdakul zei namens de PvdA dat het grotere beroep op de Wvg-voorzieningen op zichzelf iets is om trots op te zijn. Er is vraag naar dit voorzieningenaanbod. ‘Aan de andere kant moet het wel betaald worden en is er dus nu een probleem voor 2005’, aldus Yurdakul. Het probleem voor een gemeente is dat dit een zogenaamde open einde regeling is. Je weet dus nooit precies vooraf hoeveel vraag er zal zijn. Als er meer vraag komt dan verwacht, moet er geld bij. Yurdakul drong er desondanks op aan voor volgende jaren beter rekening te houden met de mogelijk hogere kosten. Groei van de vraag mag wat de PvdA betreft bijvoorbeeld niet de betaalbaarheid voor gebruikers van de voorzieningen of het voorzieningenniveau zelf onder druk zetten.

Maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg
PvdA’ er Peter Klerks markeerde vier punten bij dit onderwerp, waarbij hij met name inging op de verslavingszorg.

(1)Er moet veel beter worden samengewerkt blijkt uit de ervaringen in de praktijk.

(2) Ook de nazorg is van groot belang. Dat betekent dat nadat mensen bijvoorbeeld in de cel hebben gezeten, ze bij vrijkomen support moeten krijgen zodat ze niet terugvallen in hun oude patroon van bijvoorbeeld drugsgebruik of dat ze verder worden geholpen met afkicken.

(3) Spreiding van het voorzieningenaanbod is op zich goed, maar er is niet overal in de stad evenveel medewerking. Wellicht moet beter in kaart worden gebracht waar de problemen zitten, zodat we daar beter op kunnen anticiperen.

(4) Tenslotte is balans tussen opvang en behandeling van belang. Soberheid bij opvangvoorzieningen is prima, maar er moet iets meer gebeuren dan opvang. Gedacht kan bijvoorbeeld worden, voor de langere termijn, aan veel meer begeleid (zelfstandig) wonen.

De wethouder reageerde positief op de punten van Klerks. Bij de spreiding van voorzieningen merkte zij wel op dat dit zeer lastig is. Veel hangt ook af van hoe er wordt gezorgd voor goede afstemming met de politie, buurtorganisaties en de stadsdelen.