Door Marjolein Moorman op 7 januari 2015

PvdA & GroenLinks: Meer jongeren, minder schuld

Een plan van PvdA en GroenLinks om te werken aan schuldproblemen bij jongeren is positief ontvangen in de gemeenteraad en door de wethouder. Deze zomer werd het uitvoerige plan door de raadsleden Moorman en Ünver (beide PvdA) en Grootwassink en Roosma (beide GroenLinks) ingediend, om de groeiende schuldproblemen bij jongeren te lijf te gaan.

Het plan probeert het schuldenprobleem vanuit meerdere kanten aan te pakken. Zo is het voorstel om extra budgetbegeleiding te faciliteren bij risicojongeren en kinderen van ouders met schuldproblemen. Daarnaast wordt het moeilijker voor jongeren om zich uit te schrijven bij het GBA, om daarmee schuldeisers te vermijden. Deze zomer werd geconstateerd dat dat bijvoorbeeld in Nieuw-West een groot probleem vormt. Daarnaast stelt het plan voor om de toegang tot schuldhulp laagdrempeliger te maken, maar tegelijkertijd de capaciteit op orde te houden.

PvdA fractievoorzitter Marjolein Moorman is blij met het positieve onthaal van het plan. ‘Dit plan maakt onderdeel uit van een serie van initiatiefvoorstellen die we het afgelopen jaar hebben ingediend. Na ons voorstel ter bestrijding van jeugdwerkloosheid is dit het tweede plan dat vrijwel geheel wordt omgezet tot beleid. Dat lijkt me ontzettend positief voor de stad.’

Op 11 februari wordt er definitief over het plan gestemd in de gemeenteraadsvergadering. Zelf het initiatiefvoorstel lezen? Klik hier.

Marjolein Moorman

Fractievoorzitter Marjolein Moorman is Universitair Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Marjolein heeft Communicatiewetenschappen gestudeerd en is gepromoveerd. Kijk ook eens op www.marjoleinmoorman.nl “Amsterdam is voor mij de mooiste stad op aarde. Een thuis voor 800.000 Amsterdammers. Ik wil dat in Amsterdam iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf te halen. Daarom maak

Meer over Marjolein Moorman