13 januari 2005

PvdA: geen Haagse bureaucratie rond stageplaatsen

Voor het VMBO en MBO in Amsterdam is een schrijnend tekort aan stageplaatsen. De burgemeester riep op 1 januari in zijn nieuwjaarstoespraak het bedrijfsleven op om te zorgen voor de broodnodige stageplaatsen. Vooral voor allochtone leerlingen op het ROC is het moeilijk om een stageplaats te vinden, terwijl dit voor het afronden van hun opleiding zo belangrijk is.

Door de Haagse bureaucratie wordt het voor bedrijven niet gemakkelijker om een stageplaats beschikbaar te stellen. Er is bijvoorbeeld een certificaat nodig om stagiaires te begeleiden en de vergoeding voor de begeleiding wordt afgeschaft. Voor kleinere bedrijven is deze bureaucratie een extra drempel om stagiaires aan te nemen.

Met deze schriftelijke vragen vraagt de PvdA-fractie meer duidelijkheid over de knelpunten voor scholen en bedrijven rond de stageplaatsen. Zij vraagt verder van het college om te komen met maatregelen om het aantrekkelijker te maken voor bedrijven om stageplaatsen beschikbaar te stellen.

De schriftelijke vragen staan op de website
Meer informatie:
PvdA-fractie centrale stad, Manon van der Garde, 06 – 20617472