19 april 2005

PvdA en GroenLinks: samenhangende visie nodig op cultureel ondernemen in Noord

De noordelijke oevers van het IJ en Oud Noord blijken een prachtige locatie voor culturele ondernemers. Er zijn al ondernemers die deze locatie hebben ontdekt. De fracties van PvdA en GroenLinks pleiten voor meer samenhang in de visie op het ondernemerschap aan het IJ zodat stadsdeel Noord de kansen die de IJ-oevers bieden optimaal worden benut.

De IJ-oevers en Oud Noord zijn al ontdekt door filmstudio Pand Noord, de vormgevers van de Groenen Draak, Universal Studio’s. Ook in de Zamenhofstraat en de hallen van Kinetisch Noord hebben steeds meer kunstenaars en kleine bedrijfjes hun ateliers en werkplaats. Het Dagelijks Bestuur is in gesprek voor de komst van de muziekzender MTV. Een achterliggende visie op deze ontwikkelingen ontbreekt. PvdA en GroenLinks zijn daarom met een voorstel gekomen waarin zij pleiten voor een integrale visie op het stimuleren en acquireren van cultureel ondernemerschap.

“Een integrale visie is van groot belang om synergie te bereiken”, aldus Jesse Bos en Elisabeth Boender, opstellers van het voorstel. In die visie kunnen bestaande thema’s worden benoemd, zoals bijvoorbeeld film en multimedia. Onderzocht kan ook worden of er culturele ondernemers zijn die aansluitend het historische scheepsbouwverleden, zoals een ligplaats voor historische schepen. Ook andere thema’s zijn wellicht denkbaar. In dit verband is het ook van belang om te kijken naar de grote gesubsidieerde instellingen die van plan zijn zich te vestigen aan de IJ-oevers, zoals het Filmmuseum en het Bingerinstituut (2e fase opleiding- film en tv akademie). Deze instellingen kunnen een uitstraling hebben voor andere culturele ondernemers, bv. door dat zij opdrachten gaan uitbesteden. Voor de oude scheepsbouwhallen en hellingen in de buurt van Kinetisch noord geldt, dat als die tot monument verklaard worden ze een grote potentie hebben voor cultureel ondernemerschap in aansluiting op de huidige ontwikkelingen op het NDSM terrein.

Het verdient aanbeveling bij een dergelijke visie ook te betrekken welke bijdragen het bedrijfsleven in Noord en bv. de ING kan leveren om cultureel ondernemerschap verder te stimuleren.

Ook moet duidelijk worden welk type bedrijven niet passen bij de gewenste ontwikkelingen! Voor de uitwerking van deze visie op cultureel ondernemerschap is veel kennis aanwezig bij de accountmanagers en moet aansluiting gezocht worden bij het kunst en cultuur- en R.O. beleid voor de noordelijke IJ-oevers. Ook moet de door de Raad voorgestelde Adviescommissie Kunst en Cultuur hierbij geconsulteerd worden. Ten behoeve van de acquisitie van bedrijven voor de IJ-oevers en Oud Noord (tot de van Hasseltzone) moeten alle accountmanagers op de hoogte zijn van deze visie en moet zonodig extra geïnvesteerd worden in de kennis van het culturele ondernemersveld.