Door Marjolein Moorman op 6 maart 2015

PvdA en GL: Kinderombudsman voor Amsterdam

Amsterdamse kinderen verdienen hun eigen ombudsman, stellen PvdA en GroenLinks. Vandaag dienden zij een initiatiefvoorstel in waarin zij pleiten voor een Kinderombudsman die door Gemeente Amsterdam wordt aangesteld. Een ombudsman die fulltime handelt vanuit het perspectief van het kind en in de gaten houdt of de belangen van het Amsterdamse kind goed genoeg behartigd worden.

PvdA fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Bijna een op de vijf Amsterdammers is een kind. Zij zijn onze toekomst. Het lijkt me daarom heel belangrijk dat hun belangen zo goed mogelijk behartigd worden’. In korte tijd is veel landelijk beleid dat relevant is voor het kind gedecentraliseerd naar de gemeente. Moorman: ‘Juist nu is het belangrijk dat een vinger aan de pols wordt gehouden. Voor goed onderwijs en goede zorg’.

Het voorstel tot een Kinderombudsman werd een jaar eerder ingediend. De wethouder liet toen weten dat er juridische drempels lagen om zoiets uit te kunnen voeren. Nu blijkt dat de gemeentes Rotterdam en Den Haag daar omheen hebben weten te werken, vinden PvdA en GroenLinks het hoog tijd dat dat ook in Amsterdam gebeurt.

Lees hier ook wat het Parool er vandaag over schrijft.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman