Door Marjolein Moorman op 6 maart 2015

PvdA en GL: Kinderombudsman voor Amsterdam

Amsterdamse kinderen verdienen hun eigen ombudsman, stellen PvdA en GroenLinks. Vandaag dienden zij een initiatiefvoorstel in waarin zij pleiten voor een Kinderombudsman die door Gemeente Amsterdam wordt aangesteld. Een ombudsman die fulltime handelt vanuit het perspectief van het kind en in de gaten houdt of de belangen van het Amsterdamse kind goed genoeg behartigd worden.

PvdA fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Bijna een op de vijf Amsterdammers is een kind. Zij zijn onze toekomst. Het lijkt me daarom heel belangrijk dat hun belangen zo goed mogelijk behartigd worden’. In korte tijd is veel landelijk beleid dat relevant is voor het kind gedecentraliseerd naar de gemeente. Moorman: ‘Juist nu is het belangrijk dat een vinger aan de pols wordt gehouden. Voor goed onderwijs en goede zorg’.

Het voorstel tot een Kinderombudsman werd een jaar eerder ingediend. De wethouder liet toen weten dat er juridische drempels lagen om zoiets uit te kunnen voeren. Nu blijkt dat de gemeentes Rotterdam en Den Haag daar omheen hebben weten te werken, vinden PvdA en GroenLinks het hoog tijd dat dat ook in Amsterdam gebeurt.

Lees hier ook wat het Parool er vandaag over schrijft.

Marjolein Moorman

Wethouder Marjolein Moorman heeft de portefeuilles Onderwijs, Armoede en Schuldhulpverlening. Hiervoor was ze fractievoorzitter en Universitair Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Marjolein heeft Communicatiewetenschappen gestudeerd en is gepromoveerd. Kijk ook eens op www.marjoleinmoorman.nl “Amsterdam is voor mij de mooiste stad op aarde. Een thuis voor 800.000 Amsterdammers. Ik wil dat in Amsterdam iedereen de

Meer over Marjolein Moorman