2 juni 2005

PvdA blij met nieuwe cultuurnota

De nieuwe cultuurnota van het dagelijks bestuur Amsterdam Noord voor de periode 2005 tot en met 2008 is met instemming ontvangen door de PvdA-fractie in Amsterdam Noord. De PvdA-fractie Amsterdam Noord vindt de nota een goede grondslag voor het nieuw te ontwikkelen cultuurbeleid in Noord. Als de uitgangspunten in de nota worden uitgewerkt door het dagelijks bestuur, kan met deze nota een samenhangend cultuurbeleid worden uitgevoerd.

De PvdA-fractie in Amsterdam Noord is met name te spreken over de verschillende niveaus die in de cultuurnota worden besproken. Zowel de cultuur in Noord op het buurt en wijkniveau, als wel het centrale stadsgebied rondom het Buikslotermeerplein en de IJoevers, krijgen ieder hun eigen aanpak. Hierdoor komt in het cultuurbeleid zowel het specifieke Noordse karakter van de cultuur als het grootstedelijke Amsterdamse element terug.

Deze verschillende vormen van cultuurontwikkeling zijn op aandringen van de PvdA-fractie ook vastgelegd in het tweesporenbeleid binnen de cultuurnota. Hierdoor wordt voorkomen dat de bestaande voorzieningen op buurt, wijk en stadsdeelniveau onder worden gesneeuwd door ambitieus nieuw beleid. “We moeten voorkomen dat het cultuurbeleid een prestige portefeuille wordt” zegt Coby van Berkum, raadslid voor de Partij van de Arbeid. “Het nieuwe cultuurbeleid moet aansluiten bij de culturele kaart van Noord, waarbij de reeds aanwezige voorzieningen eerst optimaal moeten worden benut.”

De PvdA-fractie wil ervoor waken dat er door nieuw beleid een creatieve culturele ring op bijvoorbeeld de IJ-oevers ontstaat, die geen uitstraling geeft aan de rest van het stadsdeel. De cultuurnota benoemt dan ook duidelijk dat de werkgelegenheid de uitstraling en toegankelijkheid van de op de culturele projecten op de IJ-oevers ten goede moeten komen van alle noordelingen. Deze lijn in de nota moet worden vastgehouden bij de projecten die in de toekomst gezamenlijk met de centrale stad worden ondernomen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Coby van Berkum
PvdA fractie Amsterdam Noord