PvdA Amsterdam wil dat Tolhuistuin behouden blijft voor Amsterdam

Door Carolien de Heer op 17 oktober 2018

PvdA Amsterdam gemeenteraadsleden Carolien de Heer en Hendrik-Jan Biemond hebben vanmiddag een motie ingediend waarmee zij het college oproepen om alle mogelijke middelen in te zetten om te voorkomen dat culturele instellingen vertrekken uit de Tolhuistuin zodat de Tolhuistuin als cultuurhuis niet verloren gaat voor Amsterdam. De motie werd mede ondertekend door GroenLinks, SP, D66 en Bij1.

Het Parool berichtte op 12 oktober jongstleden dat het huidige contract tussen de gemeente Amsterdam en de Stichting Tolhuistuin, gevestigd in Amsterdam Noord halverwege 2019 afloopt, waardoor de huurders dan met een huurverdubbeling geconfronteerd zullen worden. Een verhoging die zij niet kunnen betalen waardoor vertrek de enige optie is.

“En dat mogen we niet laten gebeuren,”  zegt Carolien de Heer, woordvoerder gemeentelijk vastgoed. “Ik vind dat we ons vastgoed juist moeten inzetten voor maatschappelijk initiatieven die geen grote zak geld meebrengen.  Dus wat mij betreft is het onbestaanbaar dat juist die initiatieven uit de Tolhuistuin dreigen te vertrekken.”

Hendrik-Jan Biemond, woordvoerder Kunst & Cultuur vult aan: “Een bloeiende instelling of onderneming begint met een goed idee of veel talent, niet met een zak geld. De Tolhuistuin biedt talentvolle mensen op dit moment een kans om op te bloeien. Als dat soort plekken verdwijnen uit de stad, zal dat grote negatieve gevolgen hebben voor de kunst en cultuurstad die Amsterdam op dit moment is.”

Waar ben je naar op zoek?