Door op 11 juni 2014

PvdA Amsterdam steunt Gay Pride Sofia

Op 21 juni vindt in de Bulgaarse hoofdstad Sofia de Gay Pride plaats. De PvdA Amsterdam steunt deze pride van harte en heeft de organisatie haar volle steun betuigd. De PvdA roept de Bulgaarse politiek en politie op om werk te maken van de bescherming van LHBT’s (lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders).

PvdA-raadslid Dennis Boutkan: ‘In Amsterdam is de Canal Pride elk jaar een groot feest. In Sofia is dat echter niet zo. Helaas is de positie van LHBT’s in Bulgarije niet goed. Er is sprake van racisme, uitsluiting en geweld en. De politiek treedt hier niet tegenop.  Ik hoop daarom dat de Gay Pride verbroedert en de acceptatie van LHBT’s op de kaart zet.’

De PvdA Amsterdam heeft altijd pal gestaan voor de rechten en acceptatie van LHBT’s. Niet voor niets werd juist in Amsterdam het eerste homohuwelijk ter wereld gesloten. Als gay capital heeft Amsterdam een voortrekkersrol in de hele wereld.

‘Met onze brief steunen we deze belangrijke pride, maar roepen we ook onze sociaal-democratische partijgenoten in Bulgarije én de Bulgaarse politie op om meer werk te maken van de acceptatie en bescherming van LHBT’s. Het Amsterdamse homonetwerk Roze in Blauw is een prachtig voorbeeld van hoe onze politie dit in de praktijk brengt’, zegt Sofyan Mbarki, gemeenteraadslid van de PvdA met de portefeuilles diversiteit en veiligheid.