19 december 2021

Oud-burgemeester Ed van Thijn (87) overleden

Met veel verdriet, maar ook met trots wat hij voor ons betekend heeft, hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze partijgenoot, oud-fractievoorzitter en burgemeester van Amsterdam Ed van Thijn (87).

Met het overlijden van Van Thijn – die op 16 augustus 1934 geboren werd in de Spinozastraat en opgroeide in de Rivierenbuurt – zijn wij een groot sociaaldemocraat en een heel bijzonder mens verloren. Van Thijn overleefde tijdens de oorlog de Holocaust. Die periode heeft hem getekend, droeg hij altijd mee en motiveerde hem om zowel als mens als als politicus het goede te doen. Hij werd uiteindelijk een van de meest toonaangevende politici van onze partij en onze stad. In 1962 werd Van Thijn lid van de Amsterdamse gemeenteraad, een plek die hij in 1971 inruilde voor de landelijke politiek. Na zo’n 14 jaar Kamerlid te zijn geweest namens de PvdA en kortstondig minister van Binnenlandse Zaken, werd hij in 1983 burgemeester van Amsterdam, de stad die hij zo liefhad. Hij zou dat blijven tot 1994. Daarmee is hij de langstzittende burgemeester van Amsterdam sinds de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens zijn ambt als burgemeester leidde hij de stad door een roerige tijd. Hij deed dat met een groot gevoel voor rechtvaardigheid, moraliteit en een grote betrokkenheid. Betrokkenheid die hij tot de laatste maanden van zijn leven zou tonen. Zowel bij de stad Amsterdam, als bij de PvdA.

Ed van Thijn heeft in zijn leven velen geïnspireerd met zijn scherpe en doorleefde inzichten en zijn gevoel voor rechtvaardigheid. Altijd was hij op zoek naar het goede te doen, het beter maken voor iedereen. De stad leunt nog steeds op het werk wat hij voor ons heeft verricht.

Wij condoleren zijn familie en naasten en zullen als partij – met de beperkende corona maatregelen in acht nemend – passend afscheid nemen van Ed van Thijn, die zoveel voor ons en onze stad heeft betekend. Meer informatie hierover volgt snel.

Marjolein Moorman
Wethouder Gemeente Amsterdam