Door Carolien de Heer op 15 april 2019

Ook Amsterdammers met een beperking hebben recht op een vaste baan

Ons raadslid Carolien de Heer heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over goed en vast werk voor mensen met een beperking in Amsterdam. Zondag berichtte het RTL Nieuws over GVB-medewerker Ron Jong die twee jaar in dienst is geweest bij het GVB, daar naar ieders tevredenheid functioneert, maar toch geen vaste baan aangeboden krijgt. Dat moet anders, vindt ze.

Volgens vakbond FNV is Ron Jong namelijk geen uitzondering en komt deze situatie veel vaker voor. De Heer: “De baan van Ron Jong komt voort uit de wet Banenafspraak uit 2015 en had als doel om mensen met een beperking een volwaardige baan te geven, waarbij de werkgever wordt gecompenseerd als het deze mensen in dienst neemt. Zonder deze banen zitten mensen thuis met een uitkering. Daarom vindt de PvdA het belangrijk dat deze banen duurzaam zijn en niet alleen maar een tijdelijk karakter hebben.”

De HR-manager van het GVB geeft in het RTL-nieuws item als reden voor de beslissing op dat er geen uitzicht op een vaste baan is. “Alleen staat er nergens in de wet dat een baan via de wet Banenafspraak maar twee jaar kan duren,” aldus De Heer. “De instrumenten zoals loonkostensubsidie, proefplaatsingen, een no-risk polis en jobcoaches houden na twee jaar niet op. Dat nota bene een deelneming van de gemeente Amsterdam op deze manier opereert is volgens de PvdA zeer teleurstellend. Ik ben benieuwd wat het college gaat doen om dit in de toekomst te voorkomen. Vooral voor deze mensen is een baan namelijk niet alleen een inkomen, maar een bron van zelfvertrouwen en zelfontplooiing.”