Door op 16 maart 2016

Nieuw beloningsbeleid deelnemingen op voorstel PvdA

Een flinke aanpassing van het beloningsbeleid voor Amsterdamse deelnemingen wordt vandaag besproken in de gemeente. Het nieuwe beleid zet in op sobere beloningen van bestuurders en commissarissen, vanwege het publieke belang en het maatschappelijke kapitaal van de deelnemingen. De aanpassing is ontstaan door een motie van PvdA en GroenLinks die in april 2015 met een meerderheid werd aangenomen.

Woordvoerder Deelnemingen van PvdA Amsterdam Ilhame Saadi is blij dat het college het initiatief vanuit de gemeenteraad heeft overgenomen. Saadi: ‘Helaas zagen we bij Amsterdamse deelnemingen toch nog vaak beloningen bij bestuurders die ons te gortig zijn. Bij het dienen van de publieke zaak passen geen buitenproportionele beloningen. Ik ben blij dat de wethouder het scherpe beleid op beloningen doorzet en aanpast naar de nieuwe norm’.

In het nieuwe beleid moeten bestuurders voortaan genoegen nemen met een salaris dat niet hoger is dan €179.000, het ministerssalaris. Gemeente Amsterdam is aandeelhouder van 25 deelnemingen. Daar horen onder andere het Havenbedrijf, AEB, het GVB en theater Carré bij.

Lees ook het Parool: ‘Directeuren van gemeentebedrijven verdienen volgens critici te veel‘.