Natuurlijk blijft een biertje op een bootje kunnen

10 mei 2019

Amsterdam is een prachtige waterstad waar iedereen zoveel mogelijk van moet kunnen genieten. Toch lijken de grachten in de zomer soms meer op het Wilde Westen met commerciële dronken dobberaars. Proppers lokken vanaf de kade toeristen de boot in met – onbeperkt drank- arrangementen en een paar uur later worden deze laveloos achtergelaten op de Amsterdamse kades. Met grote gevolgen voor bewoners en andere Amsterdammers.

Amsterdam wil dat het voor iedereen mogelijk is om van het water te genieten en dat omwonenden niet constant overlast ervaren. Daarom is het college van plan om het overmatig alcohol gebruik – vooral gefaciliteerd door commerciële partijen -aan te pakken. Want de balans is in de ogen van de PvdA Amsterdam op dit moment zoek. Met veel overlast tot gevolg. Een biertje drinken op een bootje is natuurlijk geen probleem, maar de onbeperkte drankboten zijn nauwelijks een aanwinst te noemen. Ze verstoren meer dan ze toevoegen.

De wildgroei aan de commerciële waterfeesten, is vooral een gevolg van het feit dat de Amsterdamse wateren op dit moment regelvrij zijn als het gaat om alcoholgebruik. Het college gaat nu onderzoeken hoe we dit wel kunnen reguleren.

De Amsterdamse grachten zijn van ons allemaal. Laten we de balans terugbrengen, zodat een ontspannen tochtje met vrienden op het water – sippend aan witte wijn of een biertje – ontspannen wordt voor iedereen!

Update 15 mei 2019:

De burgemeester heeft woensdag 15 mei per brief gereageerd op de aangenomen motie om overlast door alcoholgebruik op de grachten tegen te gaan. Ik vind het goed dat het college zo snel reageert en dat ze bevestigt dat ‘all you can drink’ concepten en extreme overlast op het water aangepakt moeten worden. Ik ben blij te lezen dat ze voldoende middelen zien om de balans te herstellen naar een waterstad waar iedereen van kan genieten.