Middeldure woningen zijn voor middeninkomens

Door Tom Leenders op 9 mei 2019

Wie kan er nog in Amsterdam wonen? Alleen de mensen met een grote zak geld of willen we dat iedereen evenveel kans maakt? De PvdA Amsterdam kiest voor het laatste. Daarom zijn we blij dat het huidige college zowel goedkope, middeldure als dure woningen bouwt. Maar, wat hebben we aan het bouwen van goedkope en middeldure woningen als ze niet bij dit segment terecht komen? Deze vraag dwingt de Amsterdamse politiek tot actie. En jawel, die komt er.

Ons duoraadslid Tom Leenders legt het huidige probleem uit. “De gemeente heeft op dit moment instrumenten om afspraken te maken over de grond- huur en koopprijs. Zo worden er nu – vooral buiten de ring – woningen gebouwd die verkocht worden voor een prijs van tussen de 175.000 en 295.000 euro, bedoeld voor middeninkomens. Wat we in de praktijk echter zien is dat beleggers vooral bij zelfbouw, die woningen opkopen en meteen doorverkopen tegen de vrije marktprijs aan hele rijke mensen, terwijl deze woningen dus bedoeld waren voor inkomens tussen de 38 en 60 duizend euro per jaar.”

Dit probleem gaat getackeld worden middels een motie van de PvdA  die ingediend werd samen met GroenLinks, BIJ1, DENK en CU en vanmiddag in de raad werd aangenomen. De motie zegt dat na oplevering van een woning, de eerste eigenaar er minstens drie jaar in moet wonen. Leenders: “Hiermee halen we een landingsbaan weg voor de jongens van het snelle geld en de hoge winsten. Voor hen wordt het totaal oninteressant om deze huizen te kopen. Door deze maatregel wordt de kans dus veel groter dat er mensen in komen te wonen voor wie de woningen bedoeld zijn: zij die een middeninkomen hebben en in Amsterdam willen kopen. Deze maatregel past dus perfect in de visie van de PvdA dat Amsterdam een stad voor iedereen is.”

“Hiermee halen we een landingsbaan weg voor de jongens van het snelle geld en de hoge winsten.”

Tom Leenders

Tom Leenders is duoraadslid bij de fractie van de PvdA Amsterdam met als belangrijkste portefeuilles Wonen & Bouwen, Ruimtelijke Ordening en de Digitale Stad.

Meer over Tom Leenders