Door Maarten Poorter op 4 mei 2016

Meerderheid Amsterdamse partijen wil eigen bijdrages zorg verlagen

WelzorgVandaag dienen PvdA Amsterdam, GroenLinks, CDA, en SP een voorstel in om de eigen bijdrages in de gemeentelijke zorg te verlagen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de stijgende zorgkosten, waaronder de eigen bijdrage voor de gemeentelijke zorg, in sommige gevallen leidt tot het mijden van zorg of schulden. Onacceptabel; de gemeentelijke zorg moet voor alle Amsterdammers toegankelijk zijn. Daarom neemt een meerderheid van de gemeenteraad nu dit initiatief.

De gemeente is verantwoordelijk voor dagbesteding, begeleiding, huishoudelijke zorg, aangepast vervoer en hulpmiddelen. Amsterdam vraagt hiervoor een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Verschillende onderzoeken, zoals van het Nibud, de Ombudsman en Ieder(in), laten zien dat de stijgende zorgkosten, waaronder de gemeentelijke eigen bijdrage, mensen steeds vaker in de problemen brengt. Maarten Poorter (woordvoerder zorg): “We zien steeds vaker dat mensen zorg gaan mijden. Dat willen we met dit voorstel tegen gaan. De Wmo moet voor alle Amsterdammers toegankelijk zijn.”

Op dit moment betalen mensen met een inkomen tot 22.000 euro een maximale bijdrage van 13 euro per vier weken. Mensen die meer verdienen, betalen al snel tientallen tot honderden euro’s meer. De partijen stellen nu voor om het startpunt voor de inkomensafhankelijke bijdrage te verhogen naar een inkomen tot 25.000 euro. Hierdoor betalen meer mensen de het lage tarief van 13 euro en gaat de eigen bijdrage voor iedereen omlaag. Voor een (laag) middeninkomen scheelt dit al snel 20 euro per vier weken.

Maarten Poorter

Maarten is sinds september 2010 lid van de Gemeenteraad. Hij is trainer en mede-eigenaar van TAQT Training en Advies. Hij heeft Sociologie en Politicologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Maarten is woordvoerder Zorg, Decentralisaties, Bestuurlijk Stelsel & Dierenwelzijn. Tevens is Maarten penningmeester van het fractiebestuur. “In Amsterdam verdienen alle kinderen gelijke kansen. Dat betekent

Meer over Maarten Poorter