9 mei 2017

Maak middenhuur voor altijd

Amsterdam zal altijd middenhuur nodig hebben. Daarom moeten we middenhuur ook voor altijd middenhuur houden. Dat kan door dit bij de bouw van de woningen vast te leggen. Dat revolutionaire voorstel doet de PvdA Amsterdam. Vandaag kwam nog in het nieuws dat Amsterdam alleen een stad voor de rijken dreigt te worden.

Fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘De stad is zo populair dat je altijd de hoofdprijs voor een huurhuis kunt vragen. Er is altijd wel iemand die dat wil betalen. Zo’n stad wil ik niet. Je kunt Amsterdam beschermen tegen de markt, door met bouwers af te spreken dat de middenhuur die gebouwd wordt voor altijd middenhuur blijft.’

Momenteel is het zo dat middenhuur voor 15 of 25 jaar beschermd is. Daarna schieten de huurprijzen door het dak. Moorman: ‘We zien dat nu op het Java-eiland. Daar loopt de beschermde looptijd van middenhuur af en worden diezelfde middenhuur-huizen nu voor topprijzen verhuurd. Daarmee kunnen gewone Amsterdammers die woning niet langer betalen.’

‘Ook met middenhuur kunnen projectontwikkelaars prima rendement maken. Dus ik verwacht daarin geen problemen. We zullen de middenhuren met de inflatie laten meegroeien,’ zegt fractievoorzitter Moorman. ‘En als de markt het niet doet, dan regelen we het zelf wel met corporaties of een gemeentelijk woningbouwbedrijf. Zo is Amsterdam voor altijd verzekerd van middenhuur en kunnen ook mijn dochters en ooit mijn kleinkinderen voor een normale prijs in Amsterdam wonen.’

De PvdA zal het voorstel middenhuur voor altijd inbrengen in de gemeenteraad.

Waar ben je naar op zoek?