Ze hangen. Vier leegstaande Amsterdamse gemeentepanden zijn voorzien van makelaarsborden met de tekst: ‘Te koop? Kluskantoor!’ Dat zijn kantoorpanden waar nu niets mee gebeurt, en dat terwijl er hoge woningnood is, mede als gevolg van de woningmarktmaatregelen van VVD en CDA. De overheid moet het goede voorbeeld geven. Daarom zeg ik: gemeente, gooi die panden open voor bewoning. Ambtenaren eruit? Woningen erin!

Diep in de avond van donderdag 6 september togen ik en een aantal vrijwilligers naar vier leegstaande gemeentepanden. Doel: makelaarsborden ophangen aan die panden om aan te geven dat de overheid het goede voorbeeld moet geven. Particuliere kantooreigenaren en beleggers moeten eerst hun panden afwaarderen.

Dat heeft voor hen nogal wat voeten in de aarde. Dan is het een goed idee als Amsterdam zelf de eerste stap zet om te zorgen voor oplossingen voor de hoge woningnood onder starters, studenten en mensen die geen hoge hypotheken kunnen krijgen om in de stad te kunnen wonen.
Parool kluskantoren gemeentepanden