Door Marjolein Moorman op 22 december 2016

‘Huidige investering in internationaal onderwijs is buitensporig’

Internationaal onderwijs is belangrijk voor Amsterdam. Er zijn in onze stad veel internationale kenniswerkers die hun kinderen naar internationale scholen willen sturen. En net als alle andere scholen moeten die scholen in goede gebouwen worden gehuisvest.

De vraag is echter wat de investeringen in internationaal onderwijs de stad mogen kosten. Wat de PvdA betreft wordt internationaal onderwijs hetzelfde behandeld als regulier Amsterdams onderwijs. Maar wethouder Kukenheim (D66) ziet dat anders. Zij wil voor de huisvesting van een nieuwe internationale school in Zuid (AICS) een buitensporig hoog bedrag uittrekken. Vorig jaar was al een bedrag van 16,9 miljoen beschikbaar gesteld en daar komen nu nog eens miljoenen bovenop. De reden daarvoor is dat er voor de kinderen op deze school een veel hogere vierkante meter norm wordt gehanteerd dan voor gewone Amsterdamse scholen (12m2 meter per leerling in plaats van de reguliere 5 m2 voor basisscholen en 7 m2 voor middelbare scholen).

Wat het voorstel nog oneerlijker maakt, is dat het hier ook nog gaat om een school waarvoor door ouders € 6000 euro schoolgeld per jaar moeten betalen. Voor heel veel kinderen van expats is deze school dus helemaal niet bereikbaar. Deze kinderen gaan gewoon naar reguliere scholen in Amsterdam. Zo wordt dus de tweedeling in Amsterdam vergroot.

De PvdA vindt het voorstel niet rechtvaardig en zal er tegen stemmen. Fractievoorzitter Marjolein Moorman: ‘Internationaal onderwijs is prima, daar moeten we zeker in investeren, maar dit is buitensporig. Alle Amsterdamse kinderen verdienen het beste. Ik zie niet waarom kinderen van expats een betere behandeling verdienen dan andere Amsterdamse kinderen”.

Marjolein Moorman

Fractievoorzitter Marjolein Moorman is Universitair Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Marjolein heeft Communicatiewetenschappen gestudeerd en is gepromoveerd. Kijk ook eens op www.marjoleinmoorman.nl “Amsterdam is voor mij de mooiste stad op aarde. Een thuis voor 800.000 Amsterdammers. Ik wil dat in Amsterdam iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf te halen. Daarom maak

Meer over Marjolein Moorman