15 april 2005

Inburgering Oudkomers moet Amsterdam in eigen hand nemen

De inburgering van oudkomers is te belangrijk om af te laten hangen van de grillen van minister Verdonk. De Partij van de Arbeid is van mening dat Amsterdam hierin een eigen verantwoordelijkheid dient te nemen.

Gisteren meldde de lokale zender At-5 dat uit een gemeentelijk onderzoek blijkt dat het maar niet wilt opschieten met de taalcursussen voor oudkomers. Reden is de slechte organisatie van de cursussen. De gemeente heeft de stadsdelen verantwoordelijk gemaakt, maar die missen volgens het onderzoek echter de kennis en de deskundigheid om het goed te organiseren. Zo is de wachttijd voor de cursus Nederlands anderhalf jaar. Wethouder Aboutaleb die werd bevraagd over deze kwestie zei weinig te kunnen doen voordat hij duidelijkheid heeft over het nieuwe beleid van minister Verdonk.
De PvdA is zeer verontwaardigd over dit bericht en wilt opheldering van het college over de ontstane situatie.

De fractie van de Partij van de Arbeid vindt het jammer dat het zo stokt met de inburgering van oudkomers in stadsdelen. De Partij van de Arbeid is verbaast dat de problemen met de stadsdelen nog steeds spelen, want twee jaar geleden werd deze problemen ook al gesignaleerd. En in een raadsnota hebben wij dan ook voorstellen gedaan om die problemen te verhelpen. Met betrekking tot de wachtlijsten hebben wij voorgesteld om de quota eisen bij stadsdelen los te laten en oudkomers de mogelijkheid te bieden om buiten hun eigens stadsdeel inburgeringslessen te volgen. De Partij van de Arbeid stelde ook voor om een bonus-malusregeling te ontwikkelen waarbij stadsdelen die het goed doen beloond worden met extra trajecten en stadsdelen die het slecht doen gekort worden. Al met al om te voorkomen dat cursisten de dupe laten worden van bureaucratie, administratieve en organisatorische rompslomp.

De fractie van de Partij van de Arbeid (PvdA) vindt het belangrijk dat oudkomers een behoorlijke kennis hebben van de Nederlandse samenleving en taal. Iedereen die in aanmerking komt voor een inburgeringstraject moet hier gebruik van maken en dat vereist dat de gemeente zorgt voor een goed, betaalbaar en bereikbaar aanbod. Mensen mogen niet langer dan een maand wachten na aanmelding en de inburgeringscursussen moeten meer worden toegesneden op werk of vervolgopleiding zodat mensen er echt iets aan hebben. Dat was ons standpunt drie jaar geleden en dat is ons standpunt nog steeds. Zeker nu gebleken is dat werk en taal de belangrijkste integratiemotoren zijn. We kunnen het ons niet permitteren om mensen te lang aan de kant te laten zitten omdat zij de taal niet beheersen. We zullen het college aanstaande donderdag tijdens de commissievergadering dan ook verzoeken om al het nodige te doen en ervoor te zorgen dat de wachtlijsten worden verholpen en dat er een adequaat aanbod komt van inburgeringtrajecten komt in Amsterdam. Met of zonder steun van het Rijk.

Waar ben je naar op zoek?