18 november 2020

In gesprek met de PvdA en experts over loden leidingen

Loden leidingen. Ongeveer een jaar geleden werden ze voor het eerst ontdekt in Amsterdam-Noord. Al snel bleek het probleem daar, maar ook in andere delen van de stad enorm. Met het ontdekken van steeds meer nieuwe gevallen, nam ook het aantal verhalen over de schadelijkheid ervan en daarmee de onrust onder bewoners toe. Nu, bijna een jaar later, wordt de aanpak van loden leidingen steeds concreter, maar nog steeds is er nog veel onduidelijk en zitten bewoners nog met veel vragen.

Om bewoners mee te nemen in de politieke ontwikkelen en zoveel als mogelijk antwoord te geven op vragen die leven, organiseert de PvdA Amsterdam woensdag 25 november om 20:00 uur een online bijeenkomst over loden leidingen met Oscar Vrij (Stichting !Woon), Tom Leenders (PvdA duoraadslid) en Canan Uyar (PvdA stadsdeelcommissielid in Noord). Ter voorbereiding spraken we alvast met Oscar Vrij van Stichting !Woon over de problematiek zelf en over de problemen waarmee bewoners bij Stichting !Woon aankloppen.

Door: Vincent de Haan

Aanpak loden leidingen
De belangrijkste vooruitgang die volgens Oscar Vrij het afgelopen jaar is geboekt, is dat de loden leidingen-problematiek veel duidelijker op de kaart is gezet, zegt hij in een online gesprek met ons duoraadslid Tom Leenders. Bewoners, maar ook verhuurders, zijn actief lood gaan opsporen waardoor het probleem zichtbaarder is geworden. Woningcorporaties zijn nu dan ook druk bezig met het inventariseren van het probleem, maar dit moet wel nog veel sneller en duidelijker gebeuren, vindt Vrij. Zo is de aanpak verschillend en communiceren corporaties niet allemaal even duidelijk wanneer ze de huizen gaan controleren.

In de particuliere huursector kan wat betreft de aanpak nog de meeste winst geboekt worden, vertelt Vrij. De huurder moet in die sector vaak zelf een dure test kopen voordat er actie wordt ondernomen. Dit is vooral een drempel voor mensen met een kleine portemonnee.

Standaard meetmethode
Ook wordt er helaas nog geen standaard meetmethode gehanteerd om de hoeveelheid lood in het kraanwater te meten, vertelt Vrij. Bij sommige meetmethodes wordt het water pas na twee minuten doorstromen gemeten, terwijl andere meetmethodes meteen beginnen bij het open draaien van de kraan. Het verschil in resultaten tussen beide methodes is daardoor aanzienlijk. Dit leidt tot veel onbegrip en wantrouwen onder bewoners, omdat er op basis van de metingen actie wordt ondernomen en/of huurkortingen worden toegepast. Dit zorgt voor te veel onnodige onduidelijkheid en vertraging.

Druk op de ketel houden
Al met al kunnen we concluderen dat de loden leidingen-problematiek op de kaart staat, maar dat er in de aanpak nog veel kan verbeteren. De PvdA heeft het afgelopen jaar daarom meerdere malen aandacht gevraagd voor de loden leidingen-problematiek, zowel in de stadsdeelcommissie in Noord door Canan Uyar, in de Amsterdamse gemeenteraad door Tom Leenders als in de Tweede Kamer door Henk Nijboer. Ook is in het landelijke verkiezingsprogramma opgenomen dat verhuurders gedwongen worden huizen met loden leidingen snel op te knappen.

Om de aanpak te verbeteren en te versnellen, zijn de verhalen en ervaringen van betrokken bewoners essentieel. Daarom houdt de PvdA Amsterdam aankomende woensdag een online bijeenkomst om in gesprek te blijven met bewoners om hun verhalen en mogelijke oplossingen aan te horen en vragen te beantwoorden.

Wil jij aan dit gesprek meedoen? Meld je dan hieronder aan voor de online bijeenkomst.

En wil je weten of er loden leidingen in jouw woning zitten en wat je er aan kan doen? Neem dan contact op met Stichting !WOON. Kijk op wooninfo.nl of bel 020-5230130

Het digitale gesprek tussen bewoners, PvdA-politici en experts vindt om 20:00 uur digitaal plaats via Google Meet en is voor iedereen toegankelijk. Wil jij hierbij aanwezig zijn? Vul dan in onderstaand formulier je gegevens in.

Praat mee over de loden leidingen-problematiek

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar ben je naar op zoek?