Door Marjolein Moorman op 1 april 2015

Illegaal persoon kan zonder risico aangifte doen

Personen zonder verblijfsvergunning kunnen in Amsterdam aangifte doen van strafbare feiten zonder dat zij bang hoeven te zijn dat zij hierbij zelf worden opgepakt. Dat stelde burgemeester Van der Laan vandaag na vragen van de PvdA in de gemeenteraad. Eerder al werd deze regel als pilot ingevoerd, nu kent deze een structureel vervolg.

Illegalen zouden gewilde slachtoffers van criminelen zijn, omdat ze uit angst het land uitgezet te worden geen aangifte doen. Uit Amsterdam zijn voorbeelden bekend van meisjes die het slachtoffer van verkrachting werden en van de daders te horen kregen dat ze toch niet naar de politie konden. Fractievoorzitter Moorman: ‘Ook personen zonder verblijfsvergunning hebben recht op bescherming tegen pooiers, verkrachters, mensenhandelaren en ieder ander die zulks kwaad voor ogen heeft. Ik ben heel blij dat de burgemeester dat met ons eens is en de regeling structureel invoert.’

Vorige week werd dezelfde regeling ook in gemeente Utrecht ingevoerd.

Marjolein Moorman

Wethouder Marjolein Moorman heeft de portefeuilles Onderwijs, Armoede en Schuldhulpverlening. Hiervoor was ze fractievoorzitter en Universitair Hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Marjolein heeft Communicatiewetenschappen gestudeerd en is gepromoveerd. Kijk ook eens op www.marjoleinmoorman.nl “Amsterdam is voor mij de mooiste stad op aarde. Een thuis voor 800.000 Amsterdammers. Ik wil dat in Amsterdam iedereen de

Meer over Marjolein Moorman