Iedere leerling is uniek. Iedere leerling heeft zijn eigen verhaal.

Door Sofyan Mbarki op 1 april 2019

Vandaag zijn voor een groot aantal Amsterdamse scholieren die de VMBO Basis of Kader leerweg volgen de centrale examens gestart. Een belangrijk moment in het leven en daarmee een spannende periode voor de leerlingen zelf, het thuisfront en natuurlijk ook voor de docenten en begeleiders op school. Deze leerlingen, docenten en begeleiders verdienen al onze lof én politieke aandacht.

Als docent op het Calvijn College heb ik de eer gehad om door de jaren heen honderden leerlingen op deze examens voor te bereiden. Het mooie aan deze taak was dat er niet één succesvolle methode is. Iedere leerling is namelijk uniek. Iedere leerling heeft zijn eigen verhaal. Iedere leerling heeft zijn eigen, gevoelige snaren. Zeker in deze klassen.

De ene leerling gaat het gemakkelijk af, de andere leerling moet ploeteren om bij te benen. De ene leerling weet al  precies wat de volgende stap wordt, de ander weet het tien jaar later nog steeds niet. De ene leerling krijgt alle steun van thuis inclusief examentraining, bij de ander weten de ouders niet eens op welke school de leerling zit en is er geen geld voor ontbijt. De ene leerling is vol zelfvertrouwen, de andere leerling gaat ten onder aan faalangst.

“De ene leerling is vol zelfvertrouwen, de andere leerling gaat ten onder aan faalangst”

Maar hoe verschillend alle leerlingen ook zijn, in iedere leerling schuilen kwaliteiten en dromen. Het is aan ons als maatschappij als geheel om die te vinden en te benutten. Daarvoor hebben we onderwijs nodig waarin niet de methode, maar de leerling centraal staat en waarin docenten vertrouwen en vrijheid krijgen om op duizend verschillende manieren de kennis, kunde en vakmanschap aan al die verschillende leerlingen over te brengen. Het is vervolgens aan de leerlingen om deze bagage om te zetten in een diploma waarmee ze zichzelf en ons als maatschappij gaan verrijken.

“We hebben onderwijs nodig waarin niet de methode, maar de leerling centraal staat.”

Namens de PvdA Amsterdam wens ik alle Amsterdamse leerlingen die vandaag aan de examens zijn begonnen ontzettend veel wijsheid, vertrouwen en succes toe en dank ik de Amsterdamse docenten alvast voor de geweldige bijdrage die zij al geleverd hebben aan de kinderen en daarmee aan de toekomst van onze stad. Fingers Crossed.

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is fractievoorzitter van de gemeenteraadsfractie van de PvdA, Lid van de Raad van Toezicht van het Regio College, Trainer/Adviseur onder andere in het onderwijs, tevens lid van de  Raad van Advies van de  Politieacademie en voormalig teammanager op het Calvijn College. “Als geboren Amsterdammer zet ik mij in voor een stad waar iedereen

Meer over Sofyan Mbarki