Hoorzitting Amsterdamse huizenmarkt

10 januari 2018

Volgende week op dinsdagavond 16 januari 2018 van 17:30 tot 22:30 vindt in de Raadszaal van het stadhuis de hoorzitting over beleggers op de Amsterdamse huizenmarkt plaats. Met deze hoorzitting komen we achter de gevolgen van beleggers op de huizenmarkt in Amsterdam en wat we daar als gemeente aan kunnen doen.

Op initiatief van onze lijstrekker Marjolein Moorman heeft de raadscommissie Wonen besloten om deze hoorzitting op te zetten. Afgelopen maanden zijn er veel berichten over vastgoedbeleggers op de Amsterdamse woningmarkt. De Amsterdamse woningmarkt is populair bij vastgoedbeleggers, maar de gevolgen zijn niet altijd positief. Om erachter te komen wat deze gevolgen zijn voor Amsterdammers en voor de huizenmarkt is deze hoorzitting opgezet. Zo kunnen we er als gemeente achter komen hoe we met vastgoedbeleggers om moeten gaan.

De hoorzitting bestaat uit drie rondes waarin verschillende deskundige aan het woord komen. De eerste ronde is voor insprekers. Tijdens deze ronde kan iedereen die dat wil komen inspreken over hun ervaringen met beleggers tot op de Amsterdamse huizenmarkt. Dit kunnen Amsterdammers zijn die de impact van beleggers kennen, makelaars die met beleggers samenwerken of beleggers zelf.
Via deze link kunt u zich aanmelden om te komen inspreken

Tijdens de tweede ronde komen wetenschappers aan het woord die veel onderzoek doen naar de (Amsterdamse) woningmarkt. Vanuit hun veelal uitgebreide onderzoeken hopen we meer te leren over de gevolgen van beleggers op de huizenmarkt en de middelen die de gemeente kan gebruiken om hier mee om te gaan.

De laatste ronde is een ronde waarin de praktijkdeskundige aan het woord komen. Hier spreken de voorzitters van verschillende koepelorganisaties op de Amsterdamse woningmarkt. Zowel vanuit de huurders, de corporaties, de makelaars als de beleggers.

De hoorzitting wordt live uitgezonden via de website van de gemeente.