11 november 2022

Gratis ov voor kinderen op zaterdag

Alle Amsterdamse kinderen tussen de 4 en 11 jaar kunnen in 2023 gratis met het Amsterdamse openbaar vervoer reizen. Deze week stemde de gemeenteraad tijdens de begrotingsbehandeling voor 2023 in met de ingediende motie van de PvdA, DENK, GroenLinks, D66, CDA, BIJ1 en Lijst Kabamba die hiertoe opriep. Een belangrijke stap, vindt PvdA-raadslid Farley Asruf: “Hiermee verlagen we de kosten voor Amsterdamse gezinnen en vergroten we de leefwereld van Amsterdamse kinderen.”

En dat is hoog nodig, volgens Asruf: “Alles wat onze stad Amsterdam te bieden heeft, moet voor iedereen even bereikbaar en toegankelijk zijn. Het openbaar vervoer speelt daar een cruciale rol in. Helaas krijg ik in mijn eerste maanden als raadslid veel verhalen binnen van ouders die het openbaar vervoer voor hun kinderen niet meer kunnen betalen. De hoge inflatie van de laatste maanden versterkt die ontwikkeling. Door in ieder geval op zaterdag het openbaar vervoer gratis te maken voor alle Amsterdamse kinderen tot en met 11 jaar, willen we deze kansenongelijkheid terugdringen.”

“Alles wat onze stad Amsterdam te bieden heeft, moet voor iedereen even bereikbaar en toegankelijk zijn.”

Volgens Asruf heeft de stap die Amsterdam hierin neemt naast een functionele, ook een symbolische waarde: “Betaalbaar, fijnmazig en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen is onmisbaar voor een duurzame samenleving met gelijke kansen voor iedereen. Helaas zien we dat het openbaar vervoer in heel het land onder druk staat, met alle negatieve gevolgen van dien. Met deze stap laten we als raad zien dat ons dat aan het hart gaat en dat verandering mogelijk is, als je daarvoor durft te kiezen.”

Met deze stap laten we als raad zien dat verandering mogelijk is, als je daarvoor durft te kiezen.”

Nog meer mooie begrotingsresultaten
Naast de gratis OV voor kinderen op zaterdag, bereikten we deze week als fractie nog een aantal mooie resultaten door aangenomen moties en amendementen die wij (samen met andere partijen) indienden. Zo wordt mondzorg voor kinderen in kwetsbare wijken toegankelijker en wordt er geld vrijgemaakt voor het beschikbaar stellen van menstruatieproducten. Daarnaast wordt er geïnvesteerd om de wachttijden voor PrEP te verkorten, worden er middelen uitgetrokken voor Amsterdamse buurtinitiatieven die zich met bezighouden met het schoonhouden en –maken van de stad en gaat de gemeente Amsterdam de FIXBrigade helpen om uit te breiden om zo het isoleren van woningen te versnellen. Tot slot breiden we voor twee jaar de armoederegelingen voor kinderen uit voor alle huishoudens die tot 150% van het sociaal minimum verdienen.

Met deze en nog vele andere toevoegingen en aanpassingen op de concept-begroting 2023, laten we zien waar het ons om te doen is: het meeste doen voor de Amsterdammers die dit het hardste nodig hebben. Zo blijven wij die sociale en solidaire stad die wij al zo lang zijn.