15 november 2022

Expertmeeting diversiteit bij de politie

Op dinsdag 22 november organiseert de Amsterdamse gemeenteraad op initiatief van ons raadslid Fatihya Abdi een expertmeeting over diversiteit bij de politie. Vanaf 19:00 uur gaat de gemeenteraad in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen uit het werkveld over het belang van een divers politiekorps in een stad als Amsterdam, wat er goed gaat en wat er beter moet om tot een politiekorps te komen dat een afspiegeling vormt van de stad die Amsterdam is.

De expertmeeting is een raadsinstrument dat raadsleden kunnen inzetten om samen met experts uit het werkveld uitgebreid in te gaan op een specifiek onderwerp dat speelt in de stad Amsterdam. De expertmeeting van volgende week dinsdag is opgesplitst in drie delen. In het eerste deel zullen experts van buiten de politie, waaronder oud-politiemensen, vakbonden, onderzoekers en ervaringsdeskundigen aan het woord komen. Het tweede deel zal juist bestaan uit experts vanuit de politieorganisatie zelf. Tijdens beide gedeeltes wordt dieper ingaan op het effect en het belang van een divers politiekorps, hoe het staat met de diversiteit in het korps, wat er goed gaat en wat er beter kan. Tijdens de derde en laatste ronde hebben alle experts de gelegenheid om in te gaan op wat er veranderd moet worden in zowel de werving als de organisatie(cultuur), wat voor adviezen en/of aanbevelingen zij voor de politie en/of de gemeenteraad hebben en wat zij eventueel zelf kunnen bijdragen binnen hun expertise.

De volgende experts hebben hun deelname aan de expertmeeting inmiddels bevestigd. De lijst kan eventueel nog aangevuld worden.

Dagmar Oudshoorn, Directeur Amnesty International

Patty Boermeester, strategisch adviseur Nationale Politiebond

Péris Conrad, voormalig Politie Rotterdam, meegewerkt aan de documentaire ‘de Blauwe Familie’

Brendy Boogaard, wetenschapper diversiteit en inclusie, o.a. programma Meer Kleur aan de Top bij de VU