Door Marjolein Moorman op 29 juni 2017

Erfpachtbesluit: waar de slechte deal het doel op zich was

Gisteravond heeft de coalitie van VVD, D66 en de SP ingestemd met een nieuw erfpachtsysteem. Geen enkele oppositiepartij stemde mee. Ook de PvdA niet. ‘Ik stem heel erg tegen’, aldus fractievoorzitter Marjolein Moorman. ‘Dit is namelijk een heel slechte deal, waarbij die deal het doel op zich was geworden.’

De PvdA heeft zich de afgelopen jaren zeer constructief op gesteld. De coalitie wilde een breed draagvlak. ‘Ik heb de afgelopen jaren uren, vele uren over erfpacht gepraat. Maar ik heb serieus overwogen vanavond geen bijdrage te leveren. Ik heb er op zijn Amsterdams gezegd namelijk flink de ziekte in’, aldus Moorman in de raad. ‘Het lijkt erop dat dit alleen maar een showtje voor de bühne is.’

De erfpachtplannen van het college stuiten op grote weerstand in de stad en onder deskundigen. De PvdA heeft ook een alternatief voorstel gepresenteerd. Helaas heeft het college dit nooit serieus genomen. Moorman: ‘We hebben onze nek uitgestoken, een erfpachtgroep opgericht waar partijgenoten ontzettend betrokken in waren, onze hand uitgestoken en een alternatief voorstel gemaakt. In het begin hadden we het idee dat we serieus werden genomen.’ Uiteindelijk werd duidelijk dat dit niet zo was.

‘Maar een gemaakte deal is nog geen goede deal. Het is schrijnend om te zien dat geen van de partijen deze deal werkelijk wil verdedigen. Zelfs de wethouder niet. Hij stelt dat politiek nu eenmaal bestaat uit compromissen. Wat de impact is, daar lijkt niemand zich om te bekommeren’, aldus Moorman gisteravond. Extra pijnlijk is dat de coalitie zelfs de mogelijkheid tot een raadgevend referendum heeft geblokkeerd.

Kijk hier de bijdrage van Marjolein terug.

De interpellatie over het referendum begint op 1:01:04 (dus één uur, 1 minuut en 4 seconden).

Het debat over het college besluit erfpacht begint op 8:56:40 (dus acht uur, 56 minuten en 40 seconden)

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman

Waar ben je naar op zoek?