Een nieuw geluid en een nieuw stadsbestuur

31 mei 2018

Gistermiddag is het coalitieakkoord met een meerderheid van de raad ingestemd. Daarmee wordt het akkoord de plannen voor het nieuwe stadsbestuur waar ze zich de komende vier jaar voor in gaan zetten. De fracties van de GroenLinks, D66, PvdA, SP maar ook die van DENK, ChristenUnie en Bij1 stemde in met het akkoord.

Na het instemmen van het coalitieakkoord werden de nieuwe wethouders in het stadsbestuur benoemd. Voor de PvdA werden Sharon Dijksma en Marjolein Moorman voorgedragen. Samen met de wethouders van de andere partijen zijn ingestemd en daarmee is het nieuwe stadsbestuur een feit.

Marjolein Moorman was de afgelopen zes jaar fractievoorzitter maar zal nu als wethouder zich in gaan zetten voor Onderwijs en Armoedebestrijding: ‘Gelijke kansen begint altijd met onderwijs. Ik geloof dat de samenleving ontstaat in het klaslokaal, daar leren we samenleven. Uiteindelijk doe ik het voor de kinderen van Amsterdam.’ Moorman heeft namens de PvdA hoofdonderhandelaar en ondertekenaar van coalitieakkoord.

Sharon Dijksma liet weten enorm uit te kijken naar haar periode als wethouder Verkeer& Vervoer, Water en Luchtkwaliteit: ‘Ik zie het als een enorme eer om me voor deze stad te mogen inzetten. Ik kom hier niet vandaan maar hoop, zoals zovelen voor mij, snel een echte Amsterdammer te worden.’ Ze liet weten te hopen dat ze met haar gezin snel een huis in Amsterdam hoopt te vinden.

Dennis Boutkan terug in de raad!

Door de benoeming van Marjolein Moorman als wethouder keert Dennis Boutkan terug in de gemeenteraad en bij de fractie van de PvdA. De afgelopen periode was Dennis raadslid voor de PvdA Amsterdam en woordvoerder Werk&Inkomen, Balans in de Stad. Hij combineert zijn raadslidmaatschap met zijn werk als arbeidspsycholoog bij zijn eigen bedrijf Upstream Consulting, waarmee hij zowel in de publieke, als private sector werkzaam is. Ook is hij maatschappelijk zeer actief. Zo was hij tussen 2006 en 2012 voorzitter van het COC Amsterdam. De afgelopen twee maanden was Dennis ook betrokken bij de onderhandelingen voor een nieuw akkoord.

Stadsdeelbestuurders benoemd

Naast de wethouders zijn gistermiddag ook de stadsdeelbestuurders benoemd. De PvdA levert in vier stadsdelen dagelijks bestuurders waarvan twee stadsdeelvoorzitters. Flora Breemer gaat aan de slag in Zuid, Maarten Poorter wordt de voorzitter van stadsdeel Oost, Jeroen van Berkel blijft zich inzetten voor stadsdeel West en Tanja Jadnanansing is de nieuwe voorzitter van Zuidoost. Ook is Emre Ünver, die 12 jaar raadslid voor de PvdA was, benoemd als voorzitter van stadsdeel Nieuw-West.

Waar ben je naar op zoek?