Door Carolien de Heer op 5 november 2015

De Heer blogt: Hoezo bezuinigen op vuilnisophaal?

Heeft u al vernomen dat er flink bezuinigd gaat worden op de vuilnisophaal?  Volgend jaar gebeurt dat voor bijna zes miljoen en vanaf 2017 met wel vijftien miljoen per jaar. Dat heeft flinke gevolgen, bijvoorbeeld voor het de ophaal van grof vuil.

De wethouder denkt die bezuinigingen te kunnen doen door ‘efficiënter’ te werken. De PvdA is op zich niet tegen efficiënt werken, maar het ligt er wel aan welke gevolgen dit heeft. Want het is bijvoorbeeld heel efficiënt om in plaats van een keer per week, nog maar een keer in de twee weken grofvuil op te halen. Maar willen we dat? Wij niet. Daarnaast is het ook efficiënter om vuilniswagens weer tijdens de spits te laten rijden of rondom de scholen tijdens het in- en uitgaan van leerlingen. Maar is dat veilig? Nee. Ook is het efficiënt als u zelf uw vuil wegbrengt. Oké, maar hoe gaat u dat doen als u geen auto heeft?

De wethouder blijft volhouden dat deze bezuinigingen wel kunnen. Maar daarvoor hebben wij geen enkel bewijs gezien en geen onderbouwing te horen gekregen. Om het geld nu dat je voornemens bent te bezuinigen nu al uit te geven is boven niet erg financieel prudent. Helaas is dat wel wat hier – voor de zoveelste keer – weer gebeurd.

Eén lichtpuntje is er nog wel. De wethouder heeft op ons verzoek wel toegezegd te monitoren of de stad niet heel veel viezer of onveiliger wordt en/of de dienstverlening aan de Amsterdammer niet achteruit gaat. Daar zullen wij hem aan houden, want wij vrezen met grote vreze.