14 december 2020

Coalitie sluit akkoord: bezuinigingen op OBA van de baan

Het is gelukt: De geplande bezuinigingen op de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) worden teruggedraaid waardoor er geen vestigingen gesloten hoeven te worden. De fractie van de PvdA Amsterdam heeft hierover samen met de fracties van coalitiepartijen GroenLinks, D66 en de SP een akkoord bereikt. In het akkoord wordt naast het terugdraaien van de bezuinigingen op buurtbibliotheken, ook nog een aantal andere aanpassingen doorgevoerd op de door het college voorgestelde begroting van 2021. Zo komt er ook meer geld voor voedselbanken, de daklozenopvang en voor het ondersteunen van buurtinitiatieven in de stad.

Fractievoorzitter Sofyan Mbarki is erg blij dat de bezuinigingen op buurtbibliotheken van tafel gaan: “De voorgenomen bezuinigingen op de OBA waren ons tegen het zere been. Weinig instituties ademen zo sterk de sociaaldemocratie als de bibliotheek, de plek waar iedereen terecht kan voor kennis.” De Openbare Bibliotheek Amsterdam heeft overal in de stad vestigingen en probeert zo dicht mogelijk bij mensen, dus in wijken, aanwezig te zijn. Door de voorgestelde bezuinigingen leek het onmogelijk om al die vestigingen open te houden. Nu vestigingen sluiten is de problemen op lange termijn vergroten,” aldus Mbarki. “Voor ons weegt de waarde van een bieb in je eigen wijk zwaar.”

“Weinig instituties ademen zo sterk de sociaaldemocratie als de bibliotheek, de plek waar iedereen terecht kan voor kennis,” – Sofyan Mbarki

Mbarki merkte de afgelopen weken dat hij niet de enige is die zich zorgen maakte over de voorgenomen bezuinigingen. Tal van Amsterdammers spraken zich uit tegen de bezuinigingen, onder hen ook een aantal schrijvers en andere bekende Nederlanders. Mbarki: “Mijn fractie en ik hebben vele belletjes, appjes en berichten via social media gekregen van Amsterdammers die vinden dat de buurtbibliotheken onmisbaar zijn in de stad. Al die berichten hebben ons gesterkt in onze strijd om tot dit resultaat te komen.”

“Voor ons weegt de waarde van een bieb in je eigen wijk zwaar,” – Sofyan Mbarki

Zoals gezegd wordt naast het terugdraaien van de bezuinigingen op buurtbibliotheken, door de coalitiepartijen ook nog een aantal andere aanpassingen doorgevoerd op de door het college voorgestelde begroting van 2021. Zo komt er ook meer geld voor voedselbanken, de daklozenopvang en voor het ondersteunen van buurtinitiatieven in de stad.

Financieel woordvoerder Hendrik-Jan Biemond is één van de architecten van dit pakket en is tevreden met wat er nu voor ligt: “De coronacrisis heeft de kwetsbaarheden in onze samenleving onder een vergrootglas gelegd. Als we willen dat deze crisis de ongelijkheid in de stad niet nog verder vergroot, zullen we in de groepen die ons het hardste nodig hebben het meeste moeten investeren.” In september van dit jaar presenteerde de coalitiepartijen het akkoord ‘Samen sterker uit de crisis’. Hierin zijn voorstellen gedaan om financiële ruimte te vinden om zowel te investeren als zekerheid te bieden tijdens de coronacrisis. De effecten van de crisis waren op dat moment nog niet geheel zichtbaar. Nu er meer duidelijkheid is, blijkt er financiële ruimte om onder andere de buurtbibliotheek te redden.

“Als we willen dat deze crisis de ongelijkheid in de stad niet nog verder vergroot, zullen we in de groepen die ons het hardste nodig hebben het meeste moeten investeren,” – Hendrik-Jan Biemond.

Doe met ons mee!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar ben je naar op zoek?