Begroting 2020: Amsterdam investeert in veiligheid

19 september 2019

Amsterdam voert de strijd op tegen ondermijnende criminaliteit in de stad door er volgend jaar 5,5 miljoen euro extra voor te reserveren. Dit blijkt uit de vanochtend door het college van  B & W gepresenteerde begroting voor het jaar 2020. Verder wordt er 6 miljoen euro uitgetrokken voor meer handhavers op straat en gaat er 3,5 miljoen euro extra naar de preventieve aanpak van (potentiele) criminele jongeren uit de zogenoemde Top 400- en Top 600 lijsten.

“De ondermijnende en criminele activiteiten die in de stad plaatsvinden, krijgen steeds meer impact op het dagelijkse leven van Amsterdammers. Het raakt aan de veiligheid, maar ook aan de rechtvaardigheid in de stad,” aldus fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam Sofyan Mbarki. Hij is daarom blij met de extra middelen: “Hiermee kunnen we de Amsterdamse traditie waarin zowel de zachte- als harde krachten hun werk doen in de strijd tegen criminaliteit voortzetten, maar dan met meer capaciteit en dus hopelijk nog meer impact en resultaat.”

Amsterdam blijft investeren, toerist betaalt mee
Verder laat de begroting voor 2020 zien dat het college ondanks financiële tegenvallers vanuit het rijk en extra reserveringen voor het noodlijdende AEB, blijft investeren in de stad Amsterdam. In totaal wordt er zo’n 450 miljoen euro uitgegeven aan onder andere het herstel van de kades en bruggen, de aanpak van het lerarentekort, betaalbare woningen en de begeleiding van Amsterdammers naar goed werk. Amsterdam bekostigt deze investeringen onder andere door toeristen meer te laten bijdragen. Zo komt er een extra heffing op hotelovernachtingen van 3 euro per nacht en wordt de vermakelijkheidsretributie – een heffing op amusement – verhoogd.

Bekijk hier de gehele Begroting 2020 van de gemeente Amsterdam.