Bedankt, Slotervaart

2 oktober 2018

De negende Buurtbivak van de PvdA Amsterdam zit erop. In het prachtige Slotervaart in Nieuw-West hebben we in de zeven dagen dat we er bivakkeerden veel bewoners gesproken, aan veel maatschappelijke initiatieven meegedaan en veel informatie gekregen over de ontwikkelingen in de buurt. Hieronder een greep uit onze activiteiten en onze bevindingen:

Zaterdag 22 september, Sierplein
Op zaterdag 22 september trapten we de #BuurtBivak in Slotervaart af met een Superzaterdagactie op het Sierplein. Hier gingen we met winkelende bewoners in gesprek over hun buurt en nodigden wij ze uit voor de bewonersavond op woensdag. “Zijn er binnenkort weer verkiezingen ofzo?”, vroeg een van de winkelende bewoners. “Nee hoor, we zijn gewoon benieuwd hoe het hier gaat.”

Maandag 24 september, Hervormd Lyceum West
Fractievoorzitter Sofyan Mbarki gaf maandagochtend op het Hervormd Lyceum West een les maatschappijleer aan een 4 HAVO klas. Hiermee kwam Sofyan terug op de school waar hij zowel leerling als leraar is geweest. Tijdens de les ging hij met de klas in gesprek over de buurt, de maatschappij, het toekomstperspectief van de leerlingen en de invloed van de politiek daarop. Na een wat aftastend begin, eindigde de les met een bevlogen discussie over kansengelijkheid tussen jongens en meisjes. “Meisjes kunnen even hard en goed werken als jongens,” sprak een van de meisjes in de klas. Uiteindelijk was iedereen het daar roerend mee eens.

Maandag 24 september, lunch met organisaties uit de Ru Paré Community
Onze uitvalsbasis de afgelopen week was Ru Paré Community. Dit prachtige gebouw is een verzamelplek voor maatschappelijke initiatieven en ondernemers. Op maandag organiseerden wij een lunch om de gebruikers van het pand beter te leren kennen.

Maandag 24 september, rondleiding door de buurt
Betrokken bewoonster uit Slotervaart Marianne gaf onze raadsleden Sofyan Mbarki, Hendrik-Jan Biemond en Dennis Boutkan maandagmiddag een rondleiding door Overtoomse Veld en de Jacob Geelbuurt. Onderwerpen die tijdens de rondleiding ter sprake kwamen waren speelvoorzieningen voor kinderen, verkamering van huizen, vuil op straat en achterstallig onderhoud van gemeenschappelijk bezit.

Dinsdag 25 september, Lola Luid
Op dinsdagmiddag 25 september ondernamen we verschillende activiteiten in Lola Luid. Zo gingen we programmeren met Lego, leerden wij over de samenwerking tussen foto en geur, leerden wij hoe je een plant extra hard laat groeien en zagen we hoe je via Lola Luid fietsles kunt krijgen en kunt genieten van massages.

Woensdag 26 september, op de koffie bij de hofdames
De woensdagochtend begon met een kopje koffie bij de hofdames in broedplaats HW10. Iedere woensdagochtend kunnen buurtbewoners en HW10-ondernemers hier terecht voor een kopje koffie, thee en een stuk taart terwijl ze met elkaar kunnen bijkletsen en nieuwe mensen ontmoeten.

Woensdag 26 september, rondleiding rond de Sloterplas
Aan het begin van de middag kreeg raadslid Dennis Boutkan een rondleiding rond de Sloterplas van Tineke Stricker, bestuurslid van de vereniging ‘Vrienden van de Sloterplas.’ Rondom de Sloterplas zijn er veel positieve ontwikkelingen gaande. Er is veel nieuwbouw in de wijken rondom de plas en er komen steeds meer ontspannings-mogelijkheden waar bewoners kunnen vertoeven zoals het Sloterstrand en Hotel Buiten. Toch liggen er ook een aantal bedreigingen op de loer. Als stad moeten we erop toezien dat iedereen zorgzaam met de kwetsbare natuur omgaat. Ook mag een park niet 16 dagen afgesloten zijn in verband met een festival zoals afgelopen zomer het geval was.

Woensdag 26 september,  kookmiddag Nisa for Nisa
De keuken en de zitkamer zaten vol tijdens deze gezellige middag. Terwijl een deel van de dames loempia’s aan het maken was, kletsten wij met bezoekers en medewerkers over wonen en opgroeien in de buurt. Nisa for Nisa is een plek waar vrouwen terecht kunnen voor ontmoeting en ontwikkeling. Speciaal voor jongere vrouwen bestaat het programma BigSis.

Woensdag 26 september, op bezoek bij jongerencentrum Tickel
Aan het eind van de middag op woensdag 26 september gingen Sofyan Mbarki en duo-raadslid Caesar Bas langs bij Tickel, een jongerencentrum in Slotervaart. Ontmoeting en ontwikkeling staan hier centraal. Jongeren kunnen huiswerkbegeleiding krijgen, hulp krijgen in hun zoektocht naar een baan en nog veel meer maatschappelijke activiteiten. Ook kunnen de jongeren hier een potje FIFA spelen als al het huiswerk gedaan is.

Donderdag 27 september, op bezoek bij Rupareer van Indaad
Op donderdag 27 september ging raadslid Carolien de Heer op bezoek bij een leerwerkplek van Indaad. In de werkplaats klussen clienten van Indaad als dagbesteding aan allerlei projecten, van meubels tot rolstoelen. De klussers krijgen intensieve begeleiding en per persoon wordt gekeken naar wat zij aankunnen. Soms groeien ze door naar regulier werk, vaak is ook het aanleren van een ander dag-/nachtritme en het leveren van een bijdrage een doel.

Donderdag 27 september, op bezoek bij Young Amsterdam
Op donderdag 27 september ging Caesar Bast op bezoek bij Mourad El Otmani, voorzitter en oprichter van Young Amsterdam. Mourad had een aantal frisse ideeen over jongerenwerk en inspraak voor jongeren. Het werd een inspirerende middag waarmee Caesar aan de slag kan gaan in het stadhuis!

Vrijdag 28 september, rondleiding gebiedsmakelaar
Op vrijdag 28 september kreeg ons duo-raadslid Tom Leenders een rondleiding van gebiedsmakelaar Ralph Jansen door Slotervaart. De les: stedelijke vernieuwing doet de buurt goed, maar ontmoeting ontstaat niet vanzelf. Dit moet aandacht van de politiek blijven krijgen!

Vrijdag 28 september, op bezoek bij Wijkleerbedrijf Slotervaart
De laatste activiteit van de Buurtbivak Slotervaart was een bezoek van raadslid Nenita La Rose aan het wijkleerbedrijf Slotervaart. Daar ging zij in gesprek met Ria Janssen, Annemarie Bas en Jacqueline Karsten over wijkgerichte, informele hulp op basis van wederkerigheid. Een mooi concept van zorg en welzijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De PvdA Amsterdam kijkt terug op een geslaagde #BuurtBivak. Heeft u als bewoner of als geïnteresseerde naar aanleiding van dit artikel nog vragen voor de PvdA Amsterdam? Schroom dan niet om ons te mailen op [email protected]!