9 december 2015

Archief Rode Werf: december 2015

7 december: politiek café over radicalisering, met o.a. Ahmed Marcouch

Deze tweede editie van Politiek Café De Rode Werf vindt plaats op 7 december. Het thema is: “Radicalisering”. Gesprekleider is wederom Max van Weezel (Vrij Nederland).

Het lokale debat: 20.00 uur

D66-stadsdeelvoorzitter Gerolf Bouwmeester van stadsdeel West en PvdA-gemeenteraadslid Sofyan Mbarki bespreken de Amsterdamse situatie. Hoe gaat het met onze jeugd in wijken als West en Nieuw-West? Voelen kinderen van immigranten zich thuis in Nederland? Hoe staat het met hun kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt? Wat is hun identiteit? Zijn zij te verleiden tot radicalisering? Mbarki is behalve gemeenteraadslid teammanager van het Calvijn met Junior College (vmbo-mbo) in Amsterdam Nieuw-West.

De politieke column

Historicus en publicist Thomas von der Dunk verzorgt een gesproken column over het thema

thomas

Het hoofddebat: 21.00 uur

Tussen theorie en praktijk staan vaak wetten… PvdA-Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch gaat in debat met antropoloog Dr. Ineke Roex. Zij deed onderzoek naar Arab-European League (AEL) in België en Sharia4Belgium en naar salafisme in Nederland. Roex werkte bij Forum samen met Frank Buijs en professor Frank Bovenkerk. En ze was betrokken bij een onderzoeksprogramma naar de effectiviteit van antiradicalisatie-maatregelen. Ahmed Marcouch werkte ooit als politieman in Amsterdam en was stadsdeelvoorzitter in Nieuw-West. Als Kamerlid spreekt hij zich regelmatig uit over onderwerpen als integratie en radicalisering. Eind november pleitte Marcouch voor het verbieden van salafistische organisaties die de wet overtreden en anti-democratisch doelen nastreven of uitdragen.

Voor de pers: aanmelden voor De Rode Werf is niet nodig.
Voor meer informatie: 0610967932

Waar ben je naar op zoek?