5 maart 2020

Amsterdam, vang kwetsbare kinderen uit Lesbos op

De gemeenteraadsfracties van GroenLinks, D66, PvdA, DENK, ChristenUnie en BIJ1 willen dat Amsterdam meewerkt aan het opnemen van 500 kinderen uit vluchtelingenkampen op het Griekse eiland Lesbos. Hiermee geven zij gehoor aan de noodkreet van Stichting Vluchteling, Defence for Children en Vluchtelingenwerk Nederland en een gevolg aan de toezegging van andere Europese steden.

In een gezamenlijke verklaring schrijven wij:

“Op het Griekse eiland Lesbos is er een humanitaire ramp van ongekende omvang gaande. Duizenden mensen die door oorlog en geweld gedwongen hun huis hebben verlaten, worden daar op dit moment ontmenselijkt. Er vindt geweld plaats en er is een groot tekort aan water en voedsel.

Er is ook een grote groep alleenstaande kinderen die zeer kwetsbaar zijn. Deze kinderen kunnen worden misbruikt, verhandeld of ze verdwijnen volledig uit zicht. Het is vijf over twaalf. Die kinderen moeten daar weg.

Dus daar waar Europese leiders treuzelen en de humanitaire ramp als politiek spel gebruiken, dient Amsterdam op te staan. Een stap naar voren te zetten. Barmhartigheid en internationale solidariteit te tonen. Door niet naar de onderbuik te luisteren, maar het hart te laten spreken. Wij willen dat Amsterdam verantwoordelijkheid neemt en samen met andere Nederlandse en Europese steden deze kwetsbare kinderen zo snel mogelijk een veilige opvang biedt.”

Femke Roosma (GroenLinks)
Reinier van Dantzig (D66)
Sofyan Mbarki (PvdA)
Mourad Taimounti (DENK)
Don Ceder (ChristenUnie)
Sylvana Simons (BIJ1)

Waar ben je naar op zoek?